zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media op werkvloer: jurisprudentie groeit

28 augustus 2013 - Uitingen op social media spelen steeds vaker een rol in geschillen tussen werkgever en werknemer. Dat resulteert in jurisprudentie, waaruit blijkt dat rechters waarde hechten aan een goed opgesteld en uitgevoerd social media beleid. Hoewel steeds meer werkgevers overgaan tot het opstellen van een dergelijk beleid, blijft het gebruik van social media een grijs gebied. Dat stelt BW7.

"Het is voor werkgevers en HR-managers belangrijk op de hoogte te zijn van de lijn die door rechters gevolgd wordt ten aanzien van social media in arbeidsrechtzaken, zodat zij een goede inschatting kunnen maken van de risico’s," aldus Elly Huijs, arbeidsjurist bij BW7. Social media kan bijvoorbeeld een rol spelen in ontslagzaken, wanneer een arbeidsongeschikte werknemer via een ‘post’ op Facebook of Twitter aangeeft op het terras aan de wijn te zitten of mee te lopen in een marathon. "Doordat de jurisprudentie op dit gebied groeit, worden de voorwaarden waaronder de werkgever deze informatie kan gebruiken, steeds duidelijker. Zo mag de werkgever in dit soort gevallen onder bepaalde voorwaarden overgaan tot loonopschorting, stopzetten van het loon of zelfs ontslag," aldus Huijs.



Geschillen uitvechten via sociale media
Social media kan ook op een andere manier invloed hebben op de werkvloer. "Een geschil tussen werkgever en werknemer kan in de praktijk escaleren door het gebruik van social media. Bijvoorbeeld doordat een werknemer negatieve of discriminerende berichten over collega’s of de werkgever op Twitter of Facebook plaatst." Er zijn echter grenzen aan hetgeen een werknemer op social media mag plaatsen. In de jurisprudentie is bepaald dat de vrijheid van meningsuiting wordt begrensd door de zogenaamde norm van ‘goed werknemerschap’, een norm die wordt ingevuld door beginselen van zorgvuldigheid en redelijkheid en billijkheid. Huijs: "Een duidelijk opgesteld en gecommuniceerd social media beleid kan in de praktijk veel problemen voorkomen. Zo zal een werknemer minder snel overgaan tot het posten van eerdergenoemde berichten, indien hij zich bewust is van de gevolgen, zowel voor werkgever als voor werknemer zelf. En ook een rechter hecht hier waarde aan, mocht het onverhoopt tot een rechtszaak leiden."

Social media en werving
Jeroen Bergen, Managing partner bij de Primatch HR groep, gaat tevens in op het gebruik van social media tijdens de werving- en selectieprocedure. "Een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking is actief op social media. Dat biedt, nog meer dan vijf jaar geleden, de mogelijkheid om een online check van kandidaten uit te voeren," aldus Bergen. Maar hoe kan een kandidaat op social media worden gescreend en kan een kandidaat, of een werknemer, geconfronteerd worden met hetgeen er is gevonden op het internet? Bergen: "Het is van belang de gevolgen van de gevonden informatie niet uit het oog te verliezen en daarnaast de bron te controleren. Ook zouden werkgevers erbij stil moeten staan wat kandidaten eigenlijk over hen kunnen vinden: de truck werkt immers ook andersom."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam
 Grootbedrijf zet vaker social media in voor wervingsdoeleinden dan MKB
 ‘Social media beleid organisaties niet op orde’
 U heeft een social media beleid. Tijd voor training!
 
 
reacties
 
Eric  |   | 
28-08-2013
 | 
08:20 uur
Ik ben er vooralsnog niet van overtuigd dat een separaat social-mediabeleid noodzakelijk is; slechts weer een toevoeging op het toch al ondoordringbare oerwoud van regelgeving.
Als een werknemer met een megafoon op de markt gaat staan roepen dat het bedrijf waarvoor hij werkt waardeloos is etc., dan kan hij rekenen op represailles. Waarom zou dit anders zijn als hij zijn ongenoegen op (openbare) social media plaatst?
Tegelijkertijd dienen werknemers zich ervan bewust te zijn wat ze op die facebookpagina plaatsen; men weet zo langzamerhand wel dat alles wat je daar (onafgeschermd) op zet ook door (toekomstige) werkgevers kan worden gelezen.
Hanneke Tinor-Centi  |   | 
3-09-2013
 | 
15:13 uur
Natuurlijk moet je als werknemer zo verstandig zijn om op social media (of welk publiekelijk terrein dan ook) geen negatieve uitlatingen te doen over je werkgever. Natuurlijk moet je als werkgever trachten om van elke werknemer een ware ambassadeur van je organisatie te maken (want dan wordt er uitsluitend en met trots over je bedrijf gepraat op social media) en tenslotte: natuurlijk is het volkomen overbodig om een apart (het zoveelste) beleid op te stellen voor social mediagebruik..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10