28 augustus 2013 -
Cloud computing is de grootste technologische ontwikkeling sinds de transitie van mainframe naar client-server computing. Cloud verandert de manier waarop organisaties en consumenten omgaan met technologie. Ondanks dat er heel veel aandacht uitgaat naar cloud computing, leven er nog veel misverstanden over de technologie.
Nu veel organisaties overgaan van het PC-tijdperk naar het cloud-tijdperk gaan zij op zoek naar een manier om hun dienstverlening aan te passen en hun personeelsbestand te versterken. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de technologie, is het belangrijk dat organisaties snappen wat cloud computing precies is – en vooral ook wat het niet is. Peter van Leest, Country Manager Netherlands van Citrix noemt hieronder vier mythes over cloud computing, en de feiten.
Cloud is geen plaats
Sommige organisaties spreken over ‘verplaatsen naar de cloud’, alsof het gaat om een verhuizing naar een ander kantoor of een andere stad. De cloud kan echter overal zijn – in een datacenter op uw kantoor of die van iemand anders. Het is een flexibelere en efficiënte manier van het leveren, gebruiken en omarmen van IT-diensten.
Cloud is geen lock-in
Cloud gaat om openheid en open source voor zoveel mogelijk mogelijkheden en flexibiliteit. Organisaties hoeven zich niet te schikken naar standaard oplossingen maar moeten de mogelijkheid hebben om de beste soft- en hardware te kiezen voor hun eigen organisatie.
Cloud is geen eiland
Veel organisaties denken dat ze een keuze moeten maken voor een publieke of private cloud. Bij een publieke cloud wordt de infrastructuur gebruikt door verschillende organisaties, bij een private cloud wordt de infrastructuur opgezet voor één bedrijf. De beste manier is juist een hybride benadering die de pluspunten van zowel public als private cloud eruit pikt en daarmee de organisatie volledige interconnectiviteit, toegang en flexibiliteit geeft.
Cloud is niet top-down
Cloud computing wordt bottom-up gedragen door innovatieve en flexibele gebruikers. Cloud heeft de traditionele, stugge benadering voor IT-dienstverlening veranderd. Individuele business units maken zelf de beslissing om over te gaan naar de cloud. Dat is precies wat de cloud-revolutie zo krachtig maakt en de consumerization (de trend dat consumenten voorlopen in technologische ontwikkelingen en dit ook deze mate van adoptie verwachten van hun werkgever) van IT versterkt deze beweging. Gebruikers zijn al zo ver en het management moet zijn best doen om bij te blijven. De mensen die met cloud aan de slag gaan zullen profiteren van een grotere flexibiliteit en innovatie dan hun concurrenten.
Sommige organisaties blijven moeite hebben om met de cloud aan de gang te gaan en de voordelen op een rijtje te krijgen. Maar de cloud is er en is niet per se wat veel mensen denken dat het is. Veel organisaties weten precies wat cloud computing inhoudt en hebben de technologie succesvol ingezet. Door het inzetten van nieuwe cloud-definities en te leren van cloud pioneers kunnen andere organisaties schaalbare en succesvolle cloud-strategieën ontwikkelen die precies passen bij de wensen van de organisatie.
Wat Van Leest hier schrijft, zijn geen feiten, maar het is zijn mening. En ik heb nog niet eerder op deze plek zoveel onzin bij elkaar geharkt gezien. Typisch geschreven vanuit de beleving van de schrijver zonder zich te verplaatsen in die van zijn klant.
''Cloud is geen plaats''?
De Cloud is welzeker een plaats. Namelijk een verder niet te definiëren plek buiten de muren van het eigen bedrijf van de klant. Dat is wat hij spannend vindt en waar je hem als leverancier mee zou moeten helpen. In plaats daarvan vindt Van Leest het nodig om de klant de les te lezen. Tjonge, jonge, jonge. Wanneer gaan IT-ers het nou eens leren?
''Cloud is geen lock-in''?
Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder substantiële omschakelingskosten. (mooie omschrijving op Wikipedia) Hierin brengt de cloud (nog) geen principiële verandering. De cloud gaat ook NIET om ''openheid en open source''. Wel om meer flexibiliteit door toepassing van open standaarden. Maar ook dan ben je afhankelijk van je leverancier. Microsoft in de cloud is geen centimeter opener of meer open source dan op je PC. Sterker, je hebt zelfs de gewone licenties op je PC nodig. En laat MS Office nu het meest gebruikte product zijn wereldwijd?
''Cloud is geen eiland'' en ''De beste manier is juist een hybride benadering?''
Van Leest heeft het over de publieke en private cloud. Laat dat laatste nu het domein bij uitstek zijn van Citrix, het bedrijf waarvoor Van Leest werkt. Welnu, dan heb ik nieuws voor u: veruit de meeste bedrijven kunnen prima werken door UITSLUITEND toepassing van de publieke cloud.
''Cloud is niet top-down''?
Zeker, het is juist, dat consumenten het nut van devices en daarop volgend de cloud eerder hebben opgepikt, dan veel leidinggevenden. Dat heeft volgens mij overigens vooral te maken met de leeftijd. En die ligt gemiddeld bij medewerkers lager dan verantwoordelijke leidinggevenden.
De eerste verantwoordelijkheid van leidinggevenden in een bedrijf is echter, dat tegen zo laag mogelijke kosten een zo hoog mogelijk rendement gemaakt wordt om tot de best realiseerbare winst te komen. Als het gebruik van devices en de cloud daarbij kan helpen (en ik denk zeker dat dat veelal het geval zal zijn), dan liggen daar kansen.
Je moet de zaken dus niet gaan omdraaien. In algemene zin beweren, dat onderdelen van bedrijven autonoom hun eigen beslissingen moeten kunnen nemen door over te gaan naar de cloud, is werkelijk van de zotte. Evenals de bewering, dat het management zijn best zou moeten doen om bij te blijven voor wat betreft de consumerization. We moeten de verantwoordelijkheden natuurlijk wel laten, waar ze gedragen kunnen worden en waar ze bijdragen tot een betere bedrijfsvoering. Dat doe je niet door wildgroei en individualisering. Wel door continue het proces op gang te houden om de juiste mensen, de juiste dingen te laten doen met de juiste gereedschappen en via de juiste aansturing. En wat 'juist' is, bepaalt natuurlijk de directie, die gedreven wordt door de wens om geen 'goed', maar een uitstekend bedrijf te bouwen gebaseerd op een zo goed mogelijke organisatie, waarbij de inbreng van talent ook voor wat betreft de voortsnellende technologische ontwikkelingen een plek krijgt.