21 augustus 2013 -
De onderlinge concurrentie tussen collega’s op de werkvloer neemt toe. Volgens één op de drie werknemers zijn de verhoudingen dit jaar meer gespannen in vergelijking met 2012. Dat blijkt uit onderzoek onder Nederlandse werknemers in opdracht van Tempo-Team.
Grote aanjager is de economische crisis. Bedrijven sturen hierdoor op een hogere arbeidsproductiviteit per werknemer. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat de werkdruk is toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Ruim 30 procent ervaart daardoor meer stress en een kwart geeft aan pessimistischer gestemd te zijn dan eerder. Daar komt de angst voor mogelijk baanverlies nog eens bovenop. Het is deze combinatie van een verhoogde werkdruk en de afgenomen baanzekerheid die leidt tot meer stress op het werk. Niet alleen tussen werknemers onderling, ook tussen werknemers en het management.
Stress op het werk
Volgens een kwart van de ondervraagden zorgt de verhoogde stress op werkvloer ook voor meer spanningen thuis. Deze werknemers hebben meer moeite om het juiste evenwicht te vinden tussen werk en privé. Deze onbalans kan weer zorgen voor meer ziekteverzuim en een lagere productiviteit.
"Deze werkstress kan er ongemerkt insluipen," aldus Harald Zandvliet, woordvoerder bij Tempo-Team. "Daarom is het belangrijk om regelmatig werktevredenheidsonderzoek te doen en goed naar uw mensen te luisteren. En ze echt te betrekken bij de maatregelen die bedacht worden."
Crisisstress
Ook de werknemer kan zich wapenen tegen mogelijke crisesstress. Angst om de eigen baan te verliezen is daarbij een slechte raadgever. Het is beter om veerkracht te tonen en op zoek te gaan naar kansen om uzelf te blijven ontwikkelen. Stilzitten en wachten tot de crises overwaait biedt weinig soelaas. Zandvliet: "Toon interesse in wat er zich in het bedrijf afspeelt en maak kenbaar dat u openstaat voor veranderingen. En bereid bent om daarop te investeren met bijvoorbeeld het volgen van een cursus of aan een nieuw project mee te doen. Dit dan wel in goede harmonie met de collega’s."
Het is denk ik logisch dat in een tijd van hoge werkdruk in combinatie met minder baanzekerheid de onderlinge samenwerking leidt tot meer stress. Die daardoor ook de onderlinge concurrentie doet verhogen.
Toch is concurrentie tussen collega's iets van alle tijden. Natuurlijk zijn er allerlei team building programma's, maar als iemand boven het maaiveld uitkomt dan wordt die toch gezien als concurrent.
De gevolgen van de crisis op organisaties en medewerkers lijken logisch, dit artikel lezende. Bedrijven strijden als concurrenten tegen elkaar om de klant en medewerkers tegen elkaar om de baan. Een neerwaartse spiraal is ontstaan. Opleiden en positief tegenover elkaar staan zal helpen om dit tegen te gaan. Maar is het genoeg? Bedrijven en medewerkers staan nu op het kruispunt om echt te veranderen. Samen met collega's en concurrenten de handen in elkaar slaan. Creeer nieuwe diensten, producten. Verbeter service. Niet tegenover elkaar staan. Vraag klanten en medewerkers hoe zij de toekomst van het bedrijf zien. Betrek hen erbij, zodat de kloof met de klanten kleiner wordt en het echte potentieel in de organisatie zichtbaar wordt.
Crisis, baan onzekerheid, stress; hoe ga je daarmee om? Harder concurreren met collega's, leidt dat tot meer baanzekerheid en minder stress? Lijkt me niet. Harder met collega's concurreren is niet de oplossing.
Wat te doen? Natuurlijk, zorg voor uitstekende competenties. Maar ga ook eens dieper in op je overtuigingen. Kloppen je aannames over jezelf, je (loop)baan en je gewenste toekomst? Misschien een kans voor verandering en groei? Verandering is imers een continu proces...