Bedrijven en studenten lopen elkaar mis binnen stagebranche
19 augustus 2013 -
Stageplaza constateert een scheve verhouding tussen de periode dat stagiairs op zoek zijn naar een stage, en bedrijven die op zoek zijn naar een stagiair. In tegenstelling tot studenten, die hun stage graag voor de zomervakantie geregeld hebben, zijn bedrijven wat passiever en zetten ze pas in een later stadium hun stagevacature actief uit, waardoor deze bedrijven steeds vaker de boot missen.
Rob Kriegsman, directeur van Stageplaza, onderkent het probleem "Studenten zijn ruim voordat de zomervakantie begint op zoek naar een stage voor september, zodat ze hun stage tijdig op school rond kunnen maken, voordat de scholen in juli ruim een maand de deuren sluiten. Bedrijven zien de noodzaak van het aannemen van een stagiair pas in een later stadium, waardoor de stagevacature pas wordt uitgezet op het moment dat de meeste studenten al voorzien zijn van een stage. Daarnaast zijn gemotiveerde studenten al in een vroegtijdig stadium op zoek naar een stage, dus het is van belang dat bedrijven dit ook gaan inzien".
Tijdig werven
Voor de aankomende stageperiode die in september van start gaat, ziet Stageplaza een piek van studentinschrijvingen in de maanden april en mei, terwijl bedrijven het meest actief zijn in de maanden juli en augustus. Kriegsman geeft een mooi voorbeeld van wat een ideale situatie zou zijn voor bedrijf en student. "Indien bedrijven een actief stagebeleid hanteren waarbij ze tijdig starten met de werving van stagiairs, zou de ideale situatie kunnen onstaan dat de ene stagiair de andere stagiair inwerkt".