Vraag naar hoogopgeleide technici stijgt explosief in regio Rotterdam
15 augustus 2013 -
Het tekort aan hoger opgeleide technici is structureel en dat blijft voorlopig zo. In het tweede kwartaal van dit jaar lag de vraag 23 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2012. Opvallend is de toename in de regio Rotterdam, waar in het tweede kwartaal van dit jaar de vraag met 59 procent is gestegen ten opzichte van het hetzelfde kwartaal van afgelopen jaar.
Dit blijkt uit de analyse Trends en ontwikkelingen op de technische arbeidsmarkt eerste helft 2013 van Stijn Berden, competence director Technology bij Yacht. De vraag naar hoogopgeleide technici in de regio Rotterdam stijgt al drie jaar, maar sinds het vierde kwartaal 2012 stijgt de vraag in deze regio hard, met als uitschieter een stijging van 59 procent in het tweede kwartaal 2013. Berden: "We zien in Rotterdam de vraag naar technici over de hele linie toenemen: zowel designers, engineers, elektrotechnici, werktuigbouwkundigen als chemische technologen worden meer gevraagd. Opvallend veel vraag is er naar werkvoorbereiders. Ook de regio’s Breda en Maastricht laten een forse stijging zien van beide 28 procent en ook hier is deze stijging te zien in de volle breedte.
De regio Eindhoven, waar van oudsher de grootste vraag naar ingenieurs is, laat in het tweede kwartaal een stijging zien van zeventien procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar.
Grote vraag moeilijk in te vullen door honkvastheid
Het ziet er naar uit dat de vraag voorlopig niet afneemt. "Trendmatig verwachten we dat de vraag naar hoogopgeleide technici de tweede helft dit jaar nog veel hoger komt te liggen.
De kloof tussen vraag en aanbod wordt nog bemoeilijkt omdat technici behoorlijk honkvast zijn, blijkt uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey van Yacht van juni 2013. Zo geeft maar vier procent aan actief op zoek te zijn naar een andere baan. Een veel groter percentage, ruim 28 procent geeft aan niet op zoek te zijn naar een andere baan. De rest geeft aan latent zoekend te zijn, dus van baan te veranderen als hij/zij een mooie baan krijgt aangeboden. En dat terwijl er beweging nodig is in die markt waar naar verwachting jaarlijks 70.000 technici uitstromen en slechts 35.000 technici instromen. Dat gegeven, gecombineerd met het feit dat de vraag naar Hoogopgeleide technici alleen maar toeneemt maakt dat er ook in de toekomst een tekort blijft.
Berden: "Vraag en aanbod zijn totaal uit balans. Om die reden blijft het nodig om internationaal technici te werven. Dat was voor ons vorig jaar ook de reden om een global sourcing center in te richten, van waaruit wereldwijd ingenieurs geworven worden voor de Nederlandse markt. Met inmiddels meer dan 30 nationaliteiten in dienst, vergt dit letterlijk en figuurlijk een cultuurverandering."
Dus technici zijn niet te beinvloeden? Ik denk eerder dat er iets anders speelt; de incentive is dus niet groot genoeg om technici aan te trekken. Is het hier weer de structurele onderbetaling gecombineerd natuurlijk met de berg aan goede buitenlandse technici uit lage lonenlanden die Yacht via hun internationale partners zullen willen plaatsen om zo ook de lonen lekker laag te houden?