Tien statistische cijfers die elke (toekomstige) topmanager moet kennen
9 augustus 2013 -
Het boek ‘Moneyball’ (en de verfilming ervan) handelt over de sportmanager Billy Beane die statistische inzichten gebruikt om zijn team zo productief mogelijk te maken tegen de laagst mogelijke kosten. Dan McCarthy somt op SmartBlogs tien statistieken op die iedere manager kan gebruiken om zijn team naar de top te leiden. Express.be vertaalde.
1. Slechts zeven procent van de werknemers met het grootste toekomstpotentieel worden topperformers. Prestaties zijn dus een vereiste om het potentieel tot uiting te brengen.
2. Slechts 29 procent van de topperformers hebben het potentieel om zich ook op hogere niveaus te onderscheiden. Met andere woorden: 71 procent is goed genoeg voor zijn huidige functie maar het ontbreekt hen aan vaardigheden om ook op het volgende niveau uit te blinken.
3. Een succesvolle manager leert 70 procent van de belangrijkste lessen over leiderschap tijdens het afwerken van uitdagende taken (denk aan een nieuwe baan, opdrachten met een scherpe deadline), twintig procent leert hij van anderen, zoals leidinggevenden en mentors. Slechts tien procent leert hij tijdens cursussen en uit boeken
4. Bedrijven met sterk ontwikkelde leiderschapsontwikkelingsprogramma’s komen 1,5 maal vaker voor in de lijst van ‘meest bewonderde bedrijven’ van Fortune Magazine.
5 100 procent van de top twintig bedrijven qua leiderschapsontwikkeling hadden in 2005 CEO’s die zich actief bezig hielden met de ontwikkeling van leiderschapstalent; bij de andere bedrijven was dat slechts 65 procent.
6. 43 procent van alle CEO’s en 71 procent van alle senior executives hadden ooit een leiderschapscoach. 92 procent van de gecoachten gaven aan graag nogmaals met een coach te willen werken.
7. De bedrijven met de beste leiders hebben dertien keer meer kans om de concurrentie te overtreffen op het gebied van financiële gezondheid, product- of dienstkwaliteit, betrokkenheid van de werknemers en klantentevredenheid.
8. Slechts één op de drie bedrijven heeft effectieve plannen klaar om leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen.
9. 94 procent van de ‘beste bedrijven voor leiders’ (volgens BusinessWeek in 2009) leiden opvolgers op voor cruciale posities.
10. De zes best practices voor leiderschapsontwikkeling
- Ontwikkel het engagement bij executives.
- Definieer specifieke leiderschapsvaardigheden.
- Stem uw plannen af op de algemene bedrijfsstrategie.
- Richt u op alle leiderschapsniveaus.
- Pas een allesomvattende aanpak voor ontwikkeling toe.
- Integreer de strategie en het talentmanagement.
Bron:Express.be