Kwart zakenreisbudget gaat naar eten, entertainment, roaming en vervoer
9 augustus 2013 -
Ruim een kwart van het gemiddelde reisbudget van bedrijven gaat op aan verborgen kosten zoals eten, entertainment, roaming en vervoer ter plaatse. Bedrijven hebben nauwelijks grip op deze kosten. BCD Travel laat in haar nieuwste whitepaper zien hoe moderne technologie kan helpen om op die kosten te besparen.
De meeste bedrijven letten bij het boeken van zakenreizen zorgvuldig op de kosten van vliegtickets, treinreizen, hotelovernachtingen en huurauto’s. Deze kosten vormen slechts driekwart van de totale uitgaven. Ruim een kwart van het reisbudget gaat op aan verborgen kosten zoals eten, entertainment, roaming en vervoer ter plaatse.
Ad-hoc uitgaven
"Reizigers maken vaak extra kosten door ad-hocuitgaven," zegt Diederik Banken, Vice President Commercial voor de Benelux bij BCD Travel. "Ze kiezen een telefoonprovider die hun smartphone ondersteunt, eten bij het eerste het beste restaurant dat er goed uitziet en nemen automatisch een taxi vanaf het vliegveld. Deze uitgaven leiden jaarlijks tot een flinke kostenpost. Maar nu is het mogelijk om deze kosten te beperken met gebruik van technologische oplossingen. Denk aan internetdiensten als Groupon en Skype, aan apps waarmee je vooraf goedkoper een taxi kunt bestellen of aan een automatisch sms-bericht bij aankomst op het vliegveld om reizigers te wijzen op de city express in plaats van een dure taxi."
Bedrijven kunnen maar liefst twintig tot 25 procent besparen op deze kosten, blijkt uit de whitepaper ‘Hidden spend: mining a rich new vein of savings’. In deze white paper staan tips die travel managers kunnen toepassen om reizigers te helpen slimmer geld uit te geven en daardoor kosten te besparen.