7 augustus 2013 -
Werknemers die een organisatie van binnenuit saboteren, kunt u herkennen aan het taalgebruik dat ze in hun e-mail hanteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Lancaster University, zo ontdekte Express.be. De Britse onderzoekers stelden vast dat deze malafide werknemers vaker gebruik maken van egocentrisch-gerichte woorden en in het algemeen een negatiever taalgebruik hanteren in vergelijking met hun bonafide collega's.
"Onbetrouwbare werknemers kunnen het bedrijf heel wat schade berokkenen, onder andere door fraude, hacking en sabotage," merkt onderzoeksleider Paul Taylor, professor psychologie aan de Lancaster University, op. "Bedrijven kunnen door de activiteiten van die malafide medewerkers met miljoenen euro’s verlies worden geconfronteerd. Die onbetrouwbare werknemers zouden echter door controles op het taalgebruik in hun e-mails kunnen worden ontmaskerd. Het onderzoek wees uit dat een analyse van het taalgebruik in de e-mail 80 tot 90 procent van de daders aan de kaak zou kunnen stellen."
Andere bewoordibngen
Naast een groter egocentrisme en een negatieve houding in het taalgebruik, bleken de malafide werknemers zich ook af te zetten tegen formuleringen die door andere collega’s op de werkvloer worden gehanteerd. "Dat is een weerspiegeling van de sociale afstand die onbetrouwbare werknemers tegenover hun directe collega’s innemen," zegt professor Taylor.
Bron:Express.be