Chief Content Manager onderbelichtte waarde in organisatie
5 augustus 2013 -
Nog steeds veel bedrijven en organisaties werken met en denken in papier. Juist in deze tijd van economische terugval is het zaak om daar wat aan te doen. Organisaties kunnen veel efficiënter en effectiever met hun middelen en informatie omgaan. "De aanstelling van een Chief Content Manager is de eerste stap naar een gestroomlijnde en gedigitaliseerde informatiegerichte organisatie," aldus Thom Menssink, Directeur van DDi Document Software.
Het is alweer even geleden toen Erwin van Lambaart van Stage Entertainment (een werkmaatschappij van Joop van den Ende Theaterproducties) te kennen gaf ermee te stoppen. Dit was voor de meeste informatiemanagers geen groot nieuws. Ten eerste zullen ze Erwin van Lambaart lang niet allemaal hebben gekend en ten tweede zullen velen niet hebben geweten wat hij deed: hij was namelijk Chief Content Officer. Een Chief Content Officer of manager, een eindverantwoordelijke voor de documenten en content die binnen (en buiten) een organisatie rondgaan, is zeldzaam in Nederland (en overal op de wereld nog). Volgens Menssink een groot gemis en hij legt uit waarom: "Te weinig bedrijven en organisaties zijn zich ervan bewust dat informatie misschien wel het belangrijkste bezit van een bedrijf is. De juiste verwerking ervan biedt de snelste weg naar de top. De bijbehorende ICT is er al heel lang, maar wordt nog te veel als kostenpost gezien en te weinig als middel om u te onderscheiden van de rest. De aanstelling van een Chief Content Officer kan de eerste stap zijn naar die bewustwording."
Digitale informatie
Met de opkomst van social media, document management systemen en cloudtechnologie ontstaat een informatie-explosie en tegelijkertijd zie je steeds meer dat mensen plaats- en tijdonafhankelijk willen kunnen werken. Dat kan alleen als de informatie die die mensen nodig hebben digitaal beschikbaar is. En voordat je dat voor elkaar hebt, moet je mensen ervan overtuigen anders te denken. Papier is niet (meer) leidend, digitaal is leidend. Nagenoeg alle informatie is al digitaal aangemaakt. Waarom zou je dat dan op papier zetten en de andere kant, de volgende schakel in de keten, het vervolgens weer laten digitaliseren? Dat is niet logisch en het creëert ook steeds minder inzicht en overzicht. En daar ligt nu een mooie taak voor de Chief Content Officer. Die zal het overzicht creëren en de content winstgevend(er) maken voor een organisatie. Daar ligt een belangrijk deel van de oplossing van veel informatie gerelateerde problemen waar bedrijven nu nog mee kampen.