zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tips om geen geld kwijt te raken aan failliete bedrijven

25 juli 2013 - ConsuWijzer ontving in het eerste halfjaar van 2013 vaker vragen van consumenten over hun rechten als een bedrijf failliet gaat. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Autoriteit Consument & Markt. De meest gestelde vragen zijn staan hieronder.

- Ik heb een product besteld en (deels) aanbetaald, maar het bedrijf is failliet gegaan. Ben ik nu mijn geld kwijt?


- Ik heb mijn apparaat ter reparatie aangeboden, maar nu is het bedrijf failliet. Ben ik nu mijn apparaat kwijt?
- Ik heb een apparaat dat kapot is, maar de winkel waar ik het apparaat heb gekocht is failliet. Hoe zit het nu met garantie?
Het is belangrijk dat de consument weet wat hij kan doen als hij in de problemen is gekomen of waarop hij kan letten om de risico's daarop te verkleinen. Op ConsuWijzer.nl vindt de consument de antwoorden op de hierboven vermelde vragen (link opnemen naar item), evenals tips en voorbeeldbrieven.

Tips voor consumenten
Om het risico te verkleinen dat u als consument uw geld kwijt bent omdat het bedrijf failliet is gegaan, geeft ConsuWijzer de volgende vijf tips:
1. Op internet wordt de consument vaak gevraagd om vooruit te betalen. In de meeste gevallen mag het bedrijf niet 100 procent vooruitbetaling als enige betaalmogelijkheid aanbieden. Doet een bedrijf dat wel? Overweeg dan of u dat risico wilt lopen of kies voor een andere betaalmogelijkheid waarbij u minder risico loopt.
2. Onderzoek de reputatie van het bedrijf vóórdat u een bestelling plaatst waarbij een aanbetaling is vereist. U kunt dit doen door informatie over het bedrijf op te zoeken op internet via een zoekmachine. Of gebruik de Online Shopscan op ConsuWijzer.nl.
3. Probeer de periode tussen het overmaken van het aankoopbedrag en de levering zo kort mogelijk te maken door bijvoorbeeld zelf het product op te halen of snelle levering te eisen.
4. Bij het boeken van reizen is 100 procent vooruitbetaling wel verplicht. Daarom is het belangrijk om te checken of het bedrijf waarbij u een pakketreis boekt zijn garantiestelling op orde heeft, bijvoorbeeld via een garantiefonds. Reisgarantie houdt in dat u als u een pakketreis hebt geboekt uw geld terugkrijgt als het bedrijf failliet gaat voordat u op reis gaat.
5. Sommige andere bedrijven die vooruitbetaling eisen bieden als tegenprestatie ook een vorm van zekerheid via een garantiefonds. Dit lijkt een extra zekerheid, maar informeer vooraf wel naar de voorwaarden waaronder wordt uitgekeerd.
Consumenten die desondanks geconfronteerd worden met problemen omdat het bedrijf waarbij zij een bestelling hebben geplaatst failliet is gegaan, vinden op ConsuWijzer voorbeeldbrieven die zij kunnen gebruiken om na een faillissement het aankoopbedrag terug te vorderen. Ook vinden zij daar een voorbeeldbrief voor als zij een apparaat ter reparatie hebben aangeboden.

Overige feiten en cijfers 2013
In het eerste halfjaar van 2013 ontving ConsuWijzer de meeste meldingen over
1. Consument wordt gebeld door een bedrijf terwijl hij staat ingeschreven bij het Bel-me-niet register
2. Vragen over recht op garantie bij ondeugdelijk product / dienst
3. Vragen over rekeningen en betalen
De sectoren die het hoogst scoren qua klachten en meldingen:
1. Telecombedrijven
2. Elektronica / witgoed / huishoudelijke apparaten
3. Energiebedrijven

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Economie eurozone herstelt in 2013 licht
 Voorzichtige economische groei in 2012, behalve in Europa
 Explosieve stijging aantal faillissementen januari 2012
 Eurocrisis baart consument meer zorgen dan kredietcrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10