22 juli 2013 -
Gedrag dat volledig normaal is in Hong Kong, New York of Londen kan goed beschouwd worden als pesten in Zuid Amerika of Afrika. Dit komt naar voren uit onderzoek van hoogleraar Nikos Bozionelos van de Audencia Nantes School of Management. Culturele verschillen bepalen – veel meer dan branche, inkomen en sekse - in hoeverre pestgedrag op het werk getolereerd wordt en waar de grens ligt.
Deze uitkomsten zijn vooral van belang voor multinationals die internationaal HR-beleid voeren en voor werknemers die overwegen in het buitenland te gaan werken.
Prestatiegericht versus mensgericht
In Groot Brittannië en de VS bijvoorbeeld zijn organisaties erg resultaatgericht. Resultaten, directe actie en expliciete communicatie tellen hier. In deze landen kan pesten worden getolereerd, mits het gezien wordt als een manier om betere resultaten neer te zetten. In landen als Argentinië, Mexico en Colombia echter staat de menselijke behandeling van een werknemer hoger in het vaandel dan geldelijk gewin.
Pesten in Azië
Uit het onderzoek, uitgevoerd in veertien landen, bleek verder dat kantoorwerkers in Singapore, Hong Kong en Taiwan het meest geneigd zijn pesten te accepteren. Het wordt in deze landen gezien als aanvaardbare prijs voor goede prestaties en komt daarbij voort uit de grote machtsposiite van leidinggevenden. Het lijkt er echter wél op dat die prijs erg hoog kan zijn. In extreme gevallen kunnen scheldpartijen, oneerlijke behandeling en een verdeel-en-heers strategie leiden tot psychische problemen. Werknemers kunnen paniekaanvallen krijgen, depressief worden en zelfs zelfmoordneigingen ontwikkelen.
Werknemers in West Europese landen lopen hier overigens een iets grotere kans op. Zij kunnen in dezelfde mate slachtoffer worden van pesterijen maar lijden daar meer onder. Zij zijn immers opgegroeid met een ideaalbeeld van een eerlijke maatschappij. Als dat beeld onderuit gehaald wordt, is de klap extra hard.
Bron:Management Issues