De vijf meest voorkomende storingen op de mobiele werkplek
18 juli 2013 -
Buiten de kantooromgeving zijn dagelijks duizenden werknemers afhankelijk van een mobiele werkplek. Het gaat bijvoorbeeld om servicemonteurs, projectmedewerkers, hulpdiensten, pakketbezorgers en thuiszorgprofessionals. Uit recent onderzoek is gebleken dat bij veel mobiele werkplekken regelmatig storingen optreden. Dit brengt niet alleen extra kosten met zich mee, maar zorgt ook voor risico’s in de bedrijfskritische omgeving.
Moxx wijst daarom op het belang van goed inzicht in het gebruik van de mobiele devices van buitendienstmedewerkers. Op basis van data-analyse van duizenden mobiele werkplekken stelde Moxx een lijst op van de meest voorkomende storingen.
1. Problemen met geïnstalleerde software
Ook bij mobiele apparaten treden softwarematige storingen op. In een kantooromgeving kunnen de meeste softwareproblemen snel opgelost worden door de IT-afdeling. Maar mobiele werkers in het veld kunnen vaak niet even langs de IT-afdeling voor hulp. Het verhelpen van softwarematige storingen op afstand is wel mogelijk, maar vergt de nodige dataverbinding en kennis van de IT-medewerkers.
2. Apparaat raakt beschadigd
In bedrijfskritische omgevingen worden apparaten blootgesteld aan vallen, stoten, trillingen, vocht, stof en extreme (weers)omstandigheden. Kortom, een apparaat in het veld heeft veel te verduren. Ondanks de robuustheid van de meeste apparatuur komen ernstige beschadigingen regelmatig voor. Wanneer een mobiel apparaat zwaar beschadigd is kan een storing optreden en het bedrijfsproces ontregelen. Het is een uitdaging voor de IT-afdeling om beschadigde devices zo snel mogelijk te laten repareren of vervangen. Wanneer het om een groot aantal mobiele apparaten gaat, wordt het bovendien lastiger om overzicht te houden op de logistieke stroom die ontstaat.
3. Batterij geeft problemen
De batterij van mobiele apparaten wordt over het algemeen zwaar belast, omdat de apparatuur in de buitenlucht wordt blootgesteld aan vocht en lage temperaturen. Naast deze weersomstandigheden heeft ook het opladen (hoe vaak en hoe snel) invloed op de conditie van de batterij. Een batterij van robuuste devices heeft over het algemeen een lange levensduur, maar is op een bepaald moment aan vervanging toe. Het is van belang dat de IT-afdeling de levensduur van batterijen goed in de gaten houdt. Daarmee kunnen batterijen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden en kan tegelijkertijd rekening worden gehouden met de negatieve milieuaspecten bij incorrecte verwerking.
4. Verbindingsproblemen
Een veilige en betrouwbare verbinding met de juiste bandbreedte is een vereiste voor alle mobiele werkplekken. Uit analyses van connectivity-gegevens van duizenden mobiele devices die bij Moxx in beheer zijn, blijkt dat er nog veel verbeterd kan worden aan verbindingen. Telecomproviders zijn ook niet altijd transparant in de informatieverstrekking over storingen in hun netwerk. In dit geval geven meldingen van gebruikers via Twitter met verbindingsproblemen een betrouwbaarder beeld. Zo kan het voorkomen dat bijvoorbeeld pakketten niet kunnen worden afgetekend en servicemonteurs geen toegang meer hebben tot benodigde informatie. Het is dus van groot belang om vroegtijdig te kunnen bepalen of de storing slechts tijdelijk van aard is of juist structureel dreigt te worden. Dat bepaalt de juiste manier van acteren. Vergeet daarbij niet om pro-actief de mobiele gebruikers te informeren, want dat voorkomt een run op de helpdesk door gebrek aan informatie over de storing.
5. Mobiel apparaat kwijt
Dagelijks raken honderden mobiele apparaten, van pda’s tot scanners, kwijt in het veld. Het gaat vaak om kostbare devices, wat organisaties veel geld kost. In sommige gevallen worden apparaten gestolen, maar meestal worden ze bewust of onbewust op een andere locatie, depot of afdeling in gebruik genomen. In een kleine organisatie is het nog relatief eenvoudig om zicht te houden op de verblijfplaats van mobiele devices. Echter, hoe groter de organisatie en hoe meer devices, hoe moeilijker het voor de IT-afdeling wordt om ze in de gaten te houden en dus ook om bij te houden of er apparaten in de massa ‘verdwijnen’.
Vroegtijdig reageren
Kurt Kämper van Moxx Mobility: "Problemen en storingen treden net als bij vaste apparatuur ook bij mobiele werkplekken in het veld op. In een bedrijfskritische omgeving speelt (data)communicatie een belangrijke rol en is soms zelfs cruciaal. Het is een kunst om deze problemen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het bedrijfsproces weer snel voortgezet kan worden. Maar voorkomen is nog beter dan genezen. Wij wijzen IT-afdelingen dan ook graag op het belang van goed beheer. Door het verzamelen van data over de functionaliteit, connectiviteit en gebruik van de mobiele werkplek kan vroegtijdig worden gereageerd op incidenten. Op deze manier kunnen veel kosten worden bespaard."