'Energiebesparing lucratiever dan normale bedrijfsinvesteringen'
16 juli 2013 -
Maatschappelijke partijen, milieuorganisaties, sociale partners en het kabinet hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt om te komen tot een Energieakkoord voor duurzame groei. "Het akkoord is goed nieuws," zegt Marcel Spijkers Algemeen Directeur bij Schneider Electric. "Eindelijk worden er concrete stappen gezet, waarbij energiebesparing één van de belangrijkste pijlers is. Er is veel mogelijk is op dit vlak, zo blijkt ook uit een recent rapport van het Wereldnatuurfonds."
Uit het rapport, dat is gebaseerd op uitvoerig onderzoek in Amerika, blijkt dat bedrijven slechts drie procent minder CO2 hoeven uit te stoten om aanzienlijk op kosten te besparen. 'De investeringen die zij hiervoor moeten doen, zijn in minder dan drie jaar terugverdiend." De cijfers uit het WNF-rapport gelden voor Amerika, maar zijn volgens de onderzoekers ook te extrapoleren naar andere delen van de wereld.
Kosteneffectieve maatregelen
Om de stijging van de temperatuur wereldwijd onder de beoogde twee procent te houden, moet het bedrijfsleven tot 2020 drie procent minder CO2 per jaar uitstoten. "Uit het rapport blijkt dat deze reductie al kan worden bereikt door alleen CO2-besparende maatregelen te nemen. Het levert alleen al in Amerika een besparing op van 145 miljard euro," betoogt Spijkers.
De maatregelen die bedrijven kunnen nemen, liggen volgens Spijkers vooral op het terrein van verbeterde energie-efficiency door veranderingen in gedrag en management, energie-efficiency door verbeterde technologische oplossingen en door het uitrollen van duurzame energie, met name zonne-energie.
Verdienmodel energiemanagement
"Ook uit onze gegevens blijkt dat bedrijven meer terugverdienen op energiereductie en - management dan op normale bedrijfsinvesteringen. Dit wordt door dit rapport nog eens onderstreept," aldus Spijkers. "Bedrijven moeten ambitieuze doelen stellen. Dat jaagt niet alleen innovatie aan, maar leidt ook tot betere resultaten dan vooraf werd gedacht. Verder blijkt samenwerking tussen bedrijven en hun leveranciers één van de succesfactoren te zijn." Ook samenwerking tussen bedrijven en andere stakeholders, zoals brancheorganisaties, NGO's, overheden en onderzoeksinstituten, is goed voor innovatie. "We zullen het in de komende jaren moeten hebben van vernieuwende businessmodellen en innovatie," zegt Spijkers. "Maar door energiebesparing en energiemanagement is al heel veel winst te boeken. Laten we die maatregelen dan ook snel nemen."
De mogelijkheden op energie besparingen zijn enorm. Bedrijven onderschatten enorm hoe makkelijk ze geld kunnen verdienen door energie te besparen. Hiernaast is het natuurlijk ook goed voor het milieu, maar dit zal veel bedrijven niet direct overtuigen om iets te gaan doen.
Bedrijven kunnen nu wel nog makkelijk een groen, duurzaam imago neerzetten door over te gaan op investeren in groene energie en energie te besparen.
M. de Pooter
|
|
4
-
08
-
2013
|
23
:
56
uur
Energiebesparing is grote onzin en een pertinente leugen. In de economische orde, zoals wij die nu kennen, wordt helemaal nooit energie bespaard, maar juist steeds meer verbruikt. Zal ook niet stoppen zolang we
eindeloos mensen, dieren, goederen en data over de aarde blijven slepen. Ik zal dit onderstaand aantonen.
Als bedrijven geld verdienen als gevolg van energiebesparing, gaat dit geld niet in een potje ''energiebesparing'', maar wordt dit geld:
A. Uitgekeerd als dividend aan aandeelhouders, die er luxe (energievretende) zaken van kopen of van op vakantie gaan naar de Bahama's met het vliegtuig.
B. Meer winst zal nieuwe investeringen aanwakkeren om produktie uit te breiden. Dus er zal nog meer energie worden verbruikt.
Veel bedrijven hebben helemaal niks met energiebesparing, maar proberen het juist zo goedkoop mogelijk in te kopen. Zeker nu.
Voor gezinnen idem dito: Als gezinnen geld uit-
geven aan energiebesparende maatregelen, zal dit na jaren meer geld in de portemonnaie opleveren. Ook dit geld gaat niet in een potje ''energiebesparingen'', maar blijft in de portemonnaie en wordt uitgegeven aan luxe goederen die juist veel energie verbruiken, zoals een flatscreen tv, een I-pad, een vliegvakantie of dagje uit met de auto naar een pretpark met de kinderen....
It's a cruel world en een ongemakkelijke waarheid, die maar weinig mensen onder ogen willen zien.