16 juli 2013 -
Birgit van Oijen is auditor voor BSI Group en toetst bedrijven op de werking van hun managementsysteem tegen de normeisen van de Prestatieladder op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zij maakt mensen bewust van hun invloed op een duurzamere maatschappij. Van Oijen geeft in vijf stappen weer hoe bedrijven die overwegen om hun MVO-beleid in kaart te brengen en zich willen inzetten voor een duurzamere werkwijze voor People, Prosperity en Planet, dit het beste kunnen aanvliegen om succes te behalen.
Waar maatschappelijk en duurzaam ondernemen eigen voor? De meest duidelijke definitie is: Duurzaam ondernemen is een vorm van ondernemen gericht op welvaart (prosperity) met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P-benadering.
Stap 1: Het hoogste management moet achter het MVO-beleid staan
Erachter staan moet worden vervolgd door toewijding. Doet het management niet voldoende mee in het vormen en opvolgen van het beleid, dan zullen de prestaties achter blijven en zal het behalen van een MVO-certificaat ook niet mogelijk zijn.
Stap 2: Stel een denktank samen in de vorm van een MVO-stuur- en werkgroep
Het is goed om als organisatie te realiseren dat er veranderingen gaan plaatsvinden. Om deze te kunnen doorvoeren is het verstandig om een aantal spilfunctionarissen aan te stellen. De meeste succesvolle audits voor de MVO-Prestatieladder neem ik af bij bedrijven die heel gericht een aantal mensen verantwoordelijk hebben gemaakt voor het uitrollen en bewaken van het beleid. Afhankelijk van het type bedrijf moet er bepaald worden welk sturingsmechanisme er nodig is. Niet voor niks zien we steeds vaker de termen CSR-Manager en MVO-manager voorbij komen.
Stap 3: Maak per organisatieniveau één medewerker verantwoordelijk voor de MVO-prestaties
Op deze manier creëert u op elk niveau bewustwording en draagvlak, wat cruciaal is voor een geslaagd MVO-beleid. Het zijn namelijk de stakeholders die aangeven welke belangen zij hebben bij MVO en aan welke eisen het bedrijf zou moeten voldoen. Vervolgens is het aan de verantwoordelijke om de acties te bepalen en deze uit te rollen.
Stap 4: Maak inzichtelijk of laat mensen zelf onderzoeken wat het effect op dit moment is
Dat kan zijn op het gebied van CO2 uitstoot, werknemersbeleid, klantrelaties en ketenbeheer. Hoe duurzaam is het nu en wat zijn de gewenste prestaties? Door mensen bewust te maken van hun persoonlijke invloed zet je ze aan het denken over hoe zij een rol kunnen spelen in het verduurzamen van de organisatie.
Stap 5: Communiceer intern
Dit om doelstellingen inzichtelijk te maken, als ook voor het tonen van gerealiseerde verbeteringen en het bouwen aan bewustwording. Door duidelijk te communiceren met de medewerkers en ze te betrekken in de plannen, ontstaat betrokkenheid. Duurzaamheidsverandering is een proces dat mensen aanzet tot het definitief veranderen van bepaalde werkwijzen. MVO moet dus echt in de genen komen te zitten bij de medewerker en dat wordt alleen bereikt door betrokken medewerkers, in elke laag van de organisatie.
Duidelijk verhaal en goed dat hier aandacht aan wordt geschonken.
Ter aanvulling op het artikel noem ik de drie vervolgstappen die mijns inziens na stap 5 (de interne communicatie) volgen. Dit zijn:
Stap 6 Borging in de organisatie;
Stap 7 Meting en herijking;
Stap 8 Verantwoording en rapportering.
Zie voor de link in mijn naam voor een korte uitwerking daarvan.
Stap 3, per organisatieniveau een medewerker verantwoordelijk maken, lijkt ons heel effectief. Een projectteam dat concrete acties verzint (al dan niet gevoed door een externe MVO/CSR-partner) voor medewerkers werkt ook goed, is onze ervaring! Laat hen zichzelf aanmelden voor zo'n team, dan draait het vaak uit op een loting!