Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
11 juli 2013 -
Hoe meer een bedrijf investeert in zijn werkgeversmerk (employer branding), hoe groter de kans dat het werknemers aan zich weet te binden die boven verwachting presteren (outperformers). Dat blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 dat is gepresenteerd tijdens het Event Recruitment Kengetallen, medegeorganiseerd door NRC Carrière.
Een andere conclusie uit het onderzoek is dat een te hoge werkdruk van het recruitmentteam ertoe leidt dat er meer werknemers aangenomen worden die de organisatie snel weer verlaten.
Meer toptalent binnenhalen
Het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013 is gehouden in de periode van november 2012 tot en met begin februari 2013, op initiatief van NRC Carrière, Intelligence Group, Compagnon, Carerix en Labor Redimo. Er deden 164 organisaties mee. Het onderzoek wijst uit dat twaalf procent van de nieuwe aannames betiteld kan worden als outperformer. Bedrijven die naar verhouding een groter het deel van het recruitmentbudget besteden aan het laden en communiceren van het werkgeversmerk halen meer toptalent uit de markt. Verder toont het onderzoek een positief verband aan tussen de werkdruk van een recruitmentafdeling en het personeelsverloop binnen een organisatie. Het blijkt dat een zwaar belaste recruitmentafdeling meer misfits maakt, maar niet meer bad hires.