Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
11 juli 2013 -
Veel bedrijven hebben de mond vol van Employer Branding; vooral op sociale media. Er zijn natuurlijk veel verschillende platformen: YouTube, Blogs, Pinterest, enzovoort voor content en Twitter, Facebook en LinkedIn voor engagement. In B2B is LinkedIn het vlaggenschip. En toch wordt Employer Branding hier vaak vergeten. Een reeks van gemiste kansen. Dat stelt Mic Adam.
Elk bedrijf dat zich respecteert, heeft een bedrijfsprofiel op LinkedIn. Niet iedereen heeft er één wat blijkt uit tussentijdse resultaten van een onderzoek waar Vanguard Leadership mee bezig is. eruit blijkt dat twintig procent van de rekruteringsbedrijven in België er geen heeft. Als u er dan toch één hebt, dan zorgt u voor een goede profiel foto (logo met als dimensies 100 x 60 pixels – maximaal twee MB)
Net zoals op Facebook of Twitter, kunt u een Cover foto plaatsen. Hier gaan veel bedrijven letterlijk de mist in. Deze foto (646 x 220 pixels – maximaal 2 MB) kan een sterk imago voor uw bedrijf neerzetten. Een vaak vergeten kans om aan Employer Branding te doen.
Producten en Diensten
Als kandidaten op zoek zijn naar informatie over uw bedrijf willen ze graag ook weten wat u doet. Dit kunt u op het LinkedIn bedrijfsprofiel plaatsen onder het blokje Producten en Diensten. Weinig bedrijven doen dit. Het tussentijds onderzoek gaat de richting uit van slechts 35 procent die daaraan meedoen. Nochtans, dit is een mooie kans om aan Employer Branding te doen.
Bedrijven weten dat medewerkers de ambassadeurs zijn van het bedrijf, maar op LinkedIn blijkt dat toch niet het geval te zijn. Weinig (minder dan tien procent) hebben aanbevelingen van hun Producten en/of Diensten. Waarschijnlijk heeft het te maken met "ongekend is onbemind" of anders gezegd een gebrek aan degelijke training. Nog maar eens een gemiste kans.
Statusupdate
Het blijft Adam verwonderen hoe weinig bedrijven een statusupdate gebruiken als middel om met hun volgers en medewerkers te praten. Dit is een perfecte manier om kandidaten aan te trekken of aanbevelingen te krijgen.
Als u dan een bedrijfsstatusupdate doet dan kunt u de medewerkers inschakelen als ambassadeurs door hen op de knop Like, Share of Comment te laten drukken. Het bericht zal uitdeinen naar een veel groter netwerk en dat is nu net wat u als bedrijf toch wilt. Opnieuw komt het gebrek aan training weer bovendrijven.
Career Page
Tenslotte is er natuurlijk de Career Page op uw bedrijfsprofiel. Dit is echter niet gratis (8.000 of 15.000 euro) maar het is paradepaardje van LinkedIn als het op Employer Branding aankomt met elementen zoals banners, video, informatie en getuigenissen van medewerkers.
Bedrijven praten vaak over laaghangend fruit en hoe ze dit willen plukken, maar ze vergeten het gewoon! Het LinkedIn bedrijfsprofiel is een dergelijk laaghangend fruit en toch wordt het vaak vergeten. Dus waarop wacht u nu?
Deze tekst is door en in eigen naam van Mic Adam geschreven.