Interne communicatie in 2013: minder geld, andere taken
10 juli 2013 -
Interne communicatie is een vakgebied in beweging, aldus het Trendonderzoek IC 2013. IC-professionals houden zich steeds meet bezig met meer uitvoerende taken. En er wordt minder gecoacht. Budgetten in organisaties staan onder druk van reorganisatie, bezuiniging en verandering. Belangrijke nieuwe trend is een focus op de verbetering van de communicatiestructuur.
Het trendonderzoek Interne Communicatie is een initiatief van Involve, Universiteit Twente en Tijdschrift Communicatie. In februari en maart 2013 namen meer dan 100 IC-professionals deel aan de uitgebreide online vragenlijst. De initiatiefnemers willen met dit onderzoek de ontwikkelingen en bewegingen in het communicatievak zichtbaar maken. Hoe staat het vak ervoor? En hoe verhoudt zich dat tot 2011, toen de eerste editie plaatsvond?
Hoog opgeleid
Interne communicatie is gemiddeld genomen een vak met een hoog opgeleid werkveld. De professionals hebben echter beperkte werkervaring in dit vakgebied, gemiddeld gezien tussen de vijf en tien jaar. Hoewel het bewustzijn van organisaties voor het belang van interne communicatie groot is, wordt dat niet altijd teruggezien in de aandacht voor het vakgebied binnen organisaties. Externe communicatie krijgt vaak nog meer aandacht en managers zijn zich zelden bewust van hun cruciale rol in interne communicatie en dragen het belang van IC ook niet uit. Interne communicatie is wel dichter bij de top gepositioneerd dan in 2011.
Verbeteren communicatiestructuur
IC-professionals verwachten zich de komende jaren vooral bezig te houden met het verbeteren van de communicatiestructuur. In 2011 richtte de professionals zich nog op social media. Verder verwachten zij een sterke invloed van een groeiend kostenbewustzijn en veranderingen binnen organisaties, al dan niet voortkomend uit de strategie.