8 juli 2013 -
De voorlopige RDC verkoopcijfers van personenauto’s die Aumacon vorige week over het eerste half jaar van 2013 heeft gepubliceerd, zijn de laagste in twee decennia. Het aantal nieuw verkochte auto’s is met ruim 36 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2012. ABN AMRO verwacht dat dit jaar 390.000 personenauto’s worden verkocht. Dit zijn 112.000 auto’s minder dan vorig jaar.
Hoewel de laagconjunctuur veruit de belangrijkste oorzaak is van de historisch lage verkoopcijfers, worden de bewegingen van de verkoopcijfers versterkt door fiscale regelgeving en aanscherping van CO2-grenswaarden die de hoogte van fiscale heffingen bepalen. Zo konden de maandelijkse groeicijfers van autoverkopen in één jaar schommelen van +51 tot -54 procent. Mede als gevolg van nieuwe technologie, waardoor steeds meer auto’s voldoen aan milieuvoorschriften, zijn sinds 2012 periodiek de CO2-grenswaarden aangescherpt. In 2011 was twee derde van de verkochte auto’s BPM-vrij. Een vergelijking van de BPM-inkomsten van de overheid uit 2007 en 2012 maakt het succes van de stimulering van energiezuinige auto’s zichtbaar. De inkomsten daalden in deze qua verkoopaantallen vergelijkbare jaren met ruim twee miljard euro.
Bedrijfsvoering extra lastig door fiscale aanpassingen
Fiscale heffingen op automobiliteit zijn sterk bepalend voor het aankoopmoment en de keuze voor een type auto. Consumenten halen massaal aankopen naar voren als dit financiële winst oplevert. Ook de keuze voor een auto wordt hierdoor bepaald. Merken met auto’s in lage bijtellingniveau ‘s zijn populair, terwijl merken die hieraan niet voldoen uit de gratie raken. Deze ontwikkeling maakt de bedrijfsvoering voor autobedrijven extra moeilijk, zeker in een tijd van laagconjunctuur. In periodes voor de aanpassing van CO2-grenswaarden zijn vraag en verkoopdruk enorm. Dealers gaan over tot grote aantallen voorregistraties met soms grote risico’s voor liquiditeits- en balansposities. Marges worden uit het oog verloren, waarbij de rol van importeurs niet moet worden onderschat.
Verkopen trekken aan, maar nog geen zicht op structureel herstel
Vanaf 1 januari 2014 worden de CO2-grenswaarden opnieuw aangescherpt. ABN AMRO verwacht dat de verkoopcijfers hierdoor in de laatste maanden van 2013 aantrekken, doordat vooral zakelijke klanten aankopen naar voren halen. Tegelijkertijd benadrukt zij dat nog geen sprake is van een structureel herstel, maar dat in de tweede helft van 2013 sprake is van een bescheiden stijging in de verkoop van maximaal vijf procent. De nieuwe sinds 1 juli bestaande regeling voor tijdelijke willekeurige afschrijving zal tot het einde van het jaar positief bijdragen. Het stelt ondernemers in staat dit jaar direct tot de helft van de nieuwe bedrijfsinvesteringen af te schrijven en van de belasting af te trekken. ABN AMRO schat die groei niet hoger in door de maar beperkte beschikbaarheid (lange levertijden) van een aantal populaire modellen zonder bijtelling. In 2014 treedt weliswaar een verdere verbetering op, maar dit is nog steeds ruim beneden het gemiddelde van 500.000 verkochte auto’s dat sinds het begin van deze eeuw is gerealiseerd. Wel geeft de vervangingsvraag in de zakelijke markt in de tweede helft van 2014 en in 2015 een impuls aan de verkoop.
Wat mij opvalt is dat het gedrag van sommige verkopers nog steeds niet is veranderd. In sommige showrooms is het nog steeds afzien als potentiële koper. Ik heb het pas weer mee gemaakt bij de aanschaf van elektrische auto. (maar die verkopen ook als warme broodjes). Daarom koop ik meestal via de folder..