Vrouwen in topfuncties bij media: Nederland onder Europees gemiddelde
8 juli 2013 -
In Europa zitten nog steeds bar weinig vrouwen in de top van de mediabedrijven. Twee van elke drie hogere posities worden bezet door een man, voor de besturen van deze organisaties is dat driekwart. Nederland scoort ruim onder het Europees gemiddelde: vrouwen bezetten zestien procent van de bestuursposten en 21 procent van de beslissende posities.
Dit blijkt uit een rapport van het Europees Instituut voor Gender Gelijkheid (EIGE). De studie, uitgevoerd in 27 Europese landen en Kroatië, onderzocht de positie en aandeel van vrouwen in de 99 meest belangrijke mediaorganisaties in Europa, zowel de publieke als de commerciële omroepen. Dr. Els Rommes van het Institute for Gender Studies van de Radboud Universiteit Nijmegen was verantwoordelijk voor het Nederlandse deel van het onderzoek. "Nederland scoort over de hele breedte lager dan het Europees gemiddelde en geen enkele mediaorganisatie heeft een vrouw aan het hoofd als CEO of op het niveau daar net onder."
Uniek
Het rapport is uniek in zijn soort: het is de eerste Europese rapportage over de positie van vrouwen in media organisaties. Naast de feiten en cijfers geeft het een volledig overzicht van eerder uitgevoerd onderzoek naar vrouwen en media, het al dan niet bestaan van monitororganisaties en wetgeving aangaande vrouwen en media in de onderzochte landen, het doet suggesties voor toekomstig onderzoek en geeft adviezen hoe de positie van vrouwen in het medialandschap vergroot kan worden.