zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes types app-gebruikers en hun profielen

8 juli 2013 - De smartphone is voor steeds meer mensen een onmisbare gadget in het dagelijks leven. Een derde van de Nederlanders heeft zijn smartphone zelfs de hele dag binnen handbereik en gebruikt hem continu. Daarnaast checkt 29 procent zeker ieder uur even zijn telefoon. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.100 Nederlandse smartphone-gebruikers door Multiscope.

94 procent van de smartphone-gebruikers heeft minimaal een app die hij dagelijks gebruikt. Nederlandse app-gebruikers zijn in zes groepen in te delen:



1. Impulsieve Apper (zes procent)
Heeft vaak meer dan 50 apps op zijn telefoon staan en gebruikt deze de hele dag door. Gaat actief op zoek naar nieuwe apps en downloadt impulsief. Ontdekt in zijn omgeving als eerste de nieuwste apps. Ordent deze nauwelijks in mapjes en verwijdert bijna nooit ongebruikte apps. Is zeer geïnteresseerd in nieuwe technische ontwikkelingen en deelt dat graag met anderen. Relatief vaak een man.

2. Sociale Weetgraag (achttien procent) 
Gebruikt zijn apps vooral om te delen en volgen via social media. Facebook en Whatsapp zijn voor hem onmisbaar. Heeft zijn smartphone altijd binnen handbereik. Brengt structuur aan in apps en verwijdert apps die hij niet meer gebruikt. Wordt meestal door zijn omgeving gewezen op nieuwe apps, maar zoekt zelf ook af en toe.

3. Jonge Jolige (acht procent)
Heeft relatief veel apps voor vermaak op zijn telefoon. Een app als Wordfeud is relatief vaak onmisbaar. Kijkt minimaal 1 keer per uur op zijn telefoon. Verwijdert ongebruikte apps, maar brengt apps nauwelijks onder in mapjes. Volgt meestal anderen bij het uitproberen van nieuwe apps.

4. Zekere Zakenman (24 procent) 
Zoekt zelf actief naar nieuwe apps en downloadt deze bewust. Een app om zijn e-mail te lezen is onmisbaar. Heeft redelijk veel apps en die staan netjes gestructureerd in mappen. Kijkt ieder uur wel even op zijn telefoon. Is vaak hoger opgeleid en heeft veel interesse in digitale ontwikkelingen. Opvallend vaak een mannelijke iPhone gebruiker.

5. Afwachtende Volger (24 procent) 
Volgt vooral tips van anderen op bij het downloaden van nieuwe apps. Zoekt zelf alleen apps als er directe aanleiding voor is en maakt een zorgvuldige afweging om een app wel of niet te downloaden. Checkt ieder uur wel een keer zijn telefoon. Heeft relatief weinig apps en daardoor geen behoefte aan structuur.

6. Traditionele Beller (twintig procent)
Gebruikt de telefoon slechts een paar keer per dag. Heeft gemiddeld slechts enkele apps geïnstalleerd waarvan er maar ongeveer twee dagelijks gebruikt worden. Vindt geen enkele app onmisbaar en hoort zelden iets over nieuwe apps. Is daardoor ook afwachtend en terughoudend bij het downloaden van nieuwe apps. De Traditionele Beller is relatief vaak een oudere vrouw.

Facebook en Whatsapp onmisbaar
Facebook en Whatsapp zijn de meest onmisbare apps. Van de Sociale Weetgragen kan zelfs meer dan de helft niet zonder de Facebook-app. Zekere Zakenmannen kunnen vooral niet zonder een app om hun e-mail bij te houden. Voor 48 procent van de Traditionele Bellers is geen enkele app onmisbaar.

Afwachtende volger is zuinig
Gemiddeld is men bereid maximaal 2,65 te betalen voor een app. Afwachtende Volgers zijn het zuinigst met aanschaffen van apps. Zij willen slechts 1,60 betalen en 54 procent downloadt het liefst alleen gratis apps. Zekere Zakenmannen zijn het vaakst (72 procent) bereid te betalen voor apps. De Jonge Joligen zijn het minst gefocust op prijs. Zij betalen maximaal 5,30 voor een app.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
 Mobiele apps steeds vaker geblokkeerd door werkgever
 Grote kloof tussen mobiel gedrag werknemer en ondersteuning werkgever
 Facebook en WhatsApp populairste Apps op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10