Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
3 juli 2013 -
Media Player, Safari, App Store en Facebook, zijn samen verantwoordelijk voor 82 procent van het wereldwijde mobiele dataverkeer op iOS-apparaten. Dit blijkt uit het recent verschenen Mobile Analytics Report van Citrix. Het onderzoek is bedoeld om meer inzicht te krijgen in het mobiele datagebruik van consumenten en de impact die dit gedrag heeft op de netwerken van serviceproviders.
De App Store van Apple bevat op dit moment ruim 850.000 verschillende apps. Het is opvallend dat vier toepassingen - 0,0005 procent van het aanbod - verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van het dataverkeer. Drie van deze vier grootverbruiker-apps zijn eigendom van Apple en worden standaard meegeleverd op een iPhone, iPad of iPod. Daarnaast nemen deze vier apps samen 52 procent van het totale aantal aan wereldwijde mobiele data-uitwisselingen voor hun rekening. Safari, de browser app van Apple, genereert met 42 procent het hoogste aantal transacties. Op afstand komt Facebook met zes procent gevolgd door Media Player (twee procent) en App Store (twee procent). Met een aandeel van een procent is eBay de eerste e-commerce app in de lijst. Instagram, Maps (Apple en Google), Tumblr, Twitter en Pinterest vormen de top vijf van de overige 47 procent.
Audio streamen
Ook blijkt uit het onderzoek dat de mobiele dataconsumptie door het beluisteren van muziek sterk toeneemt. Vooral internetradio, zoals Spotify en LastFM, groeit in populariteit. Het streamen van muziek is op dit moment goed voor twaalf procent van het dataverbruik in Noord-Amerika en voor vier procent van dit volume in de rest van de wereld. Met de komst van het recent aangekondigde iRadio wordt verwacht dat dit percentage nog flink zal gaan toenemen. Video is nu nog verantwoordelijk voor het grootste deel van het mobiele dataverbruik, gevolgd door het dataverbruik door mobiele browsers. Muziek komt op de derde plaats.
YouTube domineert, Netflix verbruikt meeste data
YouTube is met 82 procent wereldwijd grootaandeelhouder op het gebied van mobiel video entertainment. De internetgigant, gespecialiseerd in het delen van video’s, heeft hiermee een straatlengte voorsprong op de nummer twee, Netflix. Deze dienst is goed voor zes procent. Wel wordt er tijdens een kijksessie gemiddeld vijf keer meer data verbruikt bij Netflix dan bij YouTube. Dit komt waarschijnlijk door het verschil in aanbod van de twee diensten. Op Netflix zijn voornamelijk films en series te bekijken, YouTube moet het vooral hebben van kortere filmpjes.
Mobiel zoeken
Uit het onderzoek blijkt verder dat we steeds meer mobiele zoekopdrachten uitvoeren. Het afgelopen half jaar is het aantal mobiele zoektransacties met 25 procent toegenomen. Google is betrokken bij 87 procent van al deze zoekopdrachten, Yahoo bij acht procent en Bing bij twee procent. De overige drie procent komt voor de rekening van de andere aanbieders.