Groei elektronische betalingen: meer concurrentie branchevreemde aanbieders
2 juli 2013 -
Het aandeel elektronische betalingen gaat in de toekomst drastisch toenemen, zo blijkt uit onderzoek van A.T. Kearney onder betalingsspecialisten. In de Europese Unie bedragen de totale inkomsten uit elektronische betalingen momenteel 90 miljard euro. In 2020 zal dit zijn toegenomen tot 175 miljard euro, een jaarlijkse groei van acht procent.
De afgelopen jaren bedroeg die groei vijf procent. Voor banken, de traditionele aanbieders van betalingssystemen, brengt deze groei nieuwe uitdagingen met zich mee.
"E-commerce is de voornaamste aanjager van de sterke groei van elektronisch betalen," licht Johan Kestens, partner bij A.T. Kearney toe. Steeds meer mensen kopen goederen online en de betaling daarvan gebeurt de facto elektronisch. Daarnaast voorzien we een grote toename van alternatieve betaalmethoden, die hogere marges bieden dan de klassieke debit - en credit transacties." Bekende alternatieve methoden zijn iDeal, PayPal en het Duitse Sofortüberweisung.
Contante betalingen
Van de 800 betalingen die een consument gemiddeld per jaar doet, is 75 procent tegenwoordig nog contant. In 2020 zal het aandeel contante betalingen zijn gedaald naar 60 procent, terwijl het aandeel elektronische betalingen evenredig toeneemt. Deze verschuiving is een groeipool voor banken, creditcardmaatschappijen, telecom operators, retailers en nieuwe aanbieders van elektronische betaalmethoden in Europa. A.T. Kearney verwacht dat de inkomsten in dit segment nagenoeg verdubbelen - van 37 miljard euro in 2010 naar 65 miljard euro in 2020. Ondanks margedruk door toenemende concurrentie en regulering, bieden innovatieve betaalmethoden nieuwe inkomsten. In 2020 zullen aanbieders van alternatieve methoden ongeveer een derde van de totale inkomsten genereren terwijl ze ‘slechts’ een vijfde van alle betalingen verwerken.\
Meer concurrentie
De opkomst van nieuwe aanbieders en betaalmethoden betekent een ook een hevige toename van concurrentie, zowel om marktaandeel, als om ‘client ownership’. Nu al strijden creditcardmaatschappijen, banken, telecom operators en andere aanbieders om de inhoud van de groeiende digitale portefeuille van de consument. "Banken zullen hun sterke positie in het betalingssegment grotendeels behouden aangezien ze reeds een lange financiële relatie hebben met hun klanten," zegt Johan Kestens. "Maar ze zullen alert moeten zijn aangezien telecom operators uit zijn op een groter deel van de omzet."