Feedback externe relaties effectiever dan van collega’s
28 juni 2013 -
Het betrekken van externe relaties in het feedbackproces vergroot het effect van feedback. Het geeft een realistischer en completer beeld, dan feedback van naaste collega’s en het ondervangt zelfoverschatting en zelfonderschatting. Dit stelt Feedback4Professionals aan de hand van een analyse van feedback aan ruim 1.000 professionals.
Het is van belang om in- en externe relaties te betrekken om optimaal resultaat te behalen. Klanten, allianties, leveranciers, familie en vrienden zijn voorbeelden van externe relaties.
Betrekken van klanten
Het betrekken van klanten als externe partij is door Feedback4Professionals nader onderzocht. Feedback van klanten blijkt het effectiefst. Klanten kunnen feedback geven op specifieke situaties tussen klant en professional. Bovendien wordt feedback van klanten eerder als waarheid aangenomen en worden verbeterpunten sneller opgepakt. Feedback van een collega wordt immers gemakkelijker weerlegd dan feedback van een klant. Het vragen van feedback aan klanten wordt ook als uitdagender ervaren. Uit zichzelf geven klanten meestal geen feedback gericht op het functioneren van de professional. Door ze te betrekken in het feedbackproces komen eerder de persoonsspecifieke en positieve punten boven tafel. Een ander bijkomend voordeel is dat klant-interactie ontstaat. Hierdoor is er meer gelegenheid voor relatiemanagement en ontstaan er up-sell of cross-sell mogelijkheden. Bovendien wordt de betrokkenheid van de medewerker naar de klant groter en wordt de gunfactor aanzienlijk vergroot.
Feedback uit vele hoeken
Eric van Paridon, co-founder van Feedback4Professionals: "Om een compleet beeld van uzelf te krijgen is het belangrijk om uit zoveel mogelijk hoeken feedback te vergaren. Naast klanten kunt u ook feedback vragen aan vrienden, familie, leveranciers en partners. Externe feedback wordt als belangrijker en waardevoller ervaren dan zelfperceptie en terugkoppelingen van collega’s. Het voordeel van feedback van een externe partij is dat het u bewuster maakt; het bevestigt of ontkracht juist datgene dat u misschien al vaker gehoord hebt, hierdoor is de call-to-action groter. Professionals die positieve feedback ontvangen van een klant zijn eerder bereid om net die extra stap te zetten. Erkenning en waardering zijn tenslotte belangrijke arbeidsmotivatiefactoren."