zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Feedback externe relaties effectiever dan van collega’s

28 juni 2013 - Het betrekken van externe relaties in het feedbackproces vergroot het effect van feedback. Het geeft een realistischer en completer beeld, dan feedback van naaste collega’s en het ondervangt zelfoverschatting en zelfonderschatting. Dit stelt Feedback4Professionals aan de hand van een analyse van feedback aan ruim 1.000 professionals.

Het is van belang om in- en externe relaties te betrekken om optimaal resultaat te behalen. Klanten, allianties, leveranciers, familie en vrienden zijn voorbeelden van externe relaties.



Betrekken van klanten
Het betrekken van klanten als externe partij is door Feedback4Professionals nader onderzocht. Feedback van klanten blijkt het effectiefst. Klanten kunnen feedback geven op specifieke situaties tussen klant en professional. Bovendien wordt feedback van klanten eerder als waarheid aangenomen en worden verbeterpunten sneller opgepakt. Feedback van een collega wordt immers gemakkelijker weerlegd dan feedback van een klant. Het vragen van feedback aan klanten wordt ook als uitdagender ervaren. Uit zichzelf geven klanten meestal geen feedback gericht op het functioneren van de professional. Door ze te betrekken in het feedbackproces komen eerder de persoonsspecifieke en positieve punten boven tafel. Een ander bijkomend voordeel is dat  klant-interactie ontstaat. Hierdoor is er meer gelegenheid voor relatiemanagement en ontstaan er up-sell of cross-sell mogelijkheden. Bovendien wordt de betrokkenheid van de medewerker naar de klant groter en wordt de gunfactor aanzienlijk vergroot.

Feedback uit vele hoeken
Eric van Paridon, co-founder van Feedback4Professionals: "Om een compleet beeld van uzelf te krijgen is het belangrijk om uit zoveel mogelijk hoeken feedback te vergaren. Naast klanten kunt u ook feedback vragen aan vrienden, familie, leveranciers en partners. Externe feedback wordt als belangrijker en waardevoller ervaren dan zelfperceptie en terugkoppelingen van collega’s. Het voordeel van feedback van een externe partij is dat het u bewuster maakt; het bevestigt of ontkracht juist datgene dat u misschien al vaker gehoord hebt, hierdoor is de call-to-action groter. Professionals die positieve feedback ontvangen van een klant zijn eerder bereid om net die extra stap te zetten. Erkenning en waardering zijn tenslotte belangrijke arbeidsmotivatiefactoren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst belangrijk obstakel bij vragen en geven van feedback
 Feedback effectief middel voor talentontwikkeling
 Tips en trucs voor managers om een goed functioneringsgesprek te voeren
 Feedback medewerkers cruciaal voor succes
 
 
reacties
 
J.A.M.  |   | 
28-06-2013
 | 
11:16 uur
sluit mooi aan bij de recent verschenen film over feedback geven op cursusfilm.nl

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10