zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatie stimuleert groei ondanks crisis

28 juni 2013 - Hoewel in deze tijden van crisis er vele minder goede berichten in de media verschijnen, gaat het niet overal slecht. Sommige bedrijven weten zich zelfs ten tijde van economische malaise uitstekend staande te houden. Zoals we momenteel vaker lezen en uit verschillende onderzoeken kunnen opmaken, is innovatie hierbij het sleutelwoord. Organisaties die continu innoveren en inspelen op constante veranderingen in de markt, komen zo steeds vaker als winnaar uit de bus.

Innovatie is anno 2013 dé techniek om als bedrijf het hoofd boven water te houden en aan de crisis te ontsnappen. Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld een product of dienst waarvan ze alle ins en outs beheersen en die zij vervolgens met een vertrouwd business-model succesvol vermarkten. Gaat het plotseling minder, dan is gewoon harder gaan rennen en proberen meer te verkopen, de enige remedie in hun optiek. Het is echter verstandiger om eens kritisch naar het business-model, het leveringsproces, de marktaanpak en de concurrentie te kijken. Wellicht moeten managers de processen en strategieën eens helemaal omgooien. Stil zitten wachten totdat de crisis voorbij is, is namelijk geen optie.



Nieuwe mindset nodig
Het legt organisaties dan ook geen windeieren als zij klanten ondersteunen in hun eigen innovatiecyclus. Om dit te realiseren, is het nodig om de wensen en eisen van volgende generaties vroegtijdig te kunnen voorspellen. Stephen Chadwick, Managing Director EuroNorth van Dassault legt uit dat hiervoor een andere mindset nodig is. "Het is belangrijk om altijd voorop te willen lopen, om voortdurend aan verandering onderhevig te zijn en om zowel alle processen als het management ‘agile’ te organiseren. Dan kunnen zij zich snel aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Wij proberen zo steeds een vinger aan de pols te houden en ontwikkelingen in de markt en in die van onze klanten op de voet te volgen. Onze mensen vangen de emotie van consumenten en laten hen vervolgens deel uitmaken van het ontwikkelproces," aldus Chadwick.

Samenwerking en lef tonen
Innovatie is daarmee gelijk een co-creatiestrategie, waar organisaties, diens klanten en de consumenten samenkomen om te bepalen waar behoefte aan is en om te achterhalen of zij al in deze behoefte worden voorzien. Is dat niet het geval, dan liggen daar unieke kansen om als bedrijf op in te spelen. Een ander essentieel onderdeel van innovatie is om de mogelijkheid tot uitbreiding naar nieuwe groeimarkten met beide handen aan te grijpen. Vernieuwing en uitbreiding naar – soms onbekende – markten, is voor veel managers vaak nog een beangstigend fenomeen. Er is dan ook durf nodig om die eerste stap te zetten. Toch zien bedrijven die lef tonen en sterk innoveren hun concurrentiepositie in zowel oude als nieuwe markten toenemen. Het toont immers de zo gewilde flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
"Zolang managers blijven nadenken over wat de volgende stap zou kunnen zijn, kunnen zij gedachten van andere partijen opvangen en zien wat de opties zijn. We hebben gezien dat dit werkt in alle marktsectoren, voor organisaties van elke omvang. Als managers en hun organisaties maar voor ogen hebben hoe de toekomst eruit zou kunnen zien en welke tools zij nodig hebben om dingen uit te proberen. Dan kun je sneller innoveren en de nieuwe producten of diensten als eerste op de markt brengen," besluit Chadwick.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument leidend bij innovatie financiële branche in 2013
 Handelssector deponeert meeste product- en procesinnovaties
 Innovatie-economie? Begin met het faciliteren van talent in onderwijs!
 Informatiecommunicatie en -management cruciaal voor innovatie
 
 
reacties
 
Errol van Engelen  |   | 
28-06-2013
 | 
10:32 uur
Specialisatie leidt vaak tot innovatie. Wij helpen bedrijven om hun omzet en winst te verhogen en daarbij kosten te verlagen. Daarbij is het niet alleen van belang dat wij als leverancier innovatieve oplossingen bieden, maar ook dat prospects of klanten geen koudwatervrees hebben om te veranderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10