zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geen reactie na sollicitatie grootste ergernis van werkzoekenden

25 juni 2013 - De grootste ergernis van werkzoekenden tijdens sollicitatietrajecten is als het bedrijf niet reageert na een sollicitatie. 70 procent van de werkzoekenden ergert zich hieraan. Dit blijkt uit online onderzoek van Unique onder 2.139 respondenten. Naast organisaties die geen reactie geven blijkt ook het standaardpraatje van de recruiter niet in de smaak te vallen. Negentien procent geeft aan dit vervelend te vinden. 

Aan organisaties die het werk mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is, ergeren zich een stuk minder werkzoekenden. Zes procent zegt zich hieraan te ergeren. De laatste ergernis in het lijstje is als een organisatie het cv van de kandidaat niet goed kent. Slechts vijf procent vindt dit vervelend.



Lastig en tijdrovend
Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: "Solliciteren is vaak een lastige en tijdrovende klus. Veel werkzoekenden verdiepen zich bijvoorbeeld goed in de functie en het bedrijf en nemen de tijd om een goede motivatiebrief te schrijven. Natuurlijk verwachten zij daar ten minste een reactie op. Het sollicitatietraject kost organisaties echter ook veel tijd. Het komt regelmatig voor dat organisaties sollicitanten niet op de hoogte stellen van het verloop van het proces. Om het bedrijfsimago positief te houden is het een minimale effort om sollicitanten op zijn minst een bevestiging of afwijzing te sturen."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe rechtvaardiger de selectie, hoe meer talentvolle sollicitanten
 Niet-westerse sollicitant vindt video cv eerlijker dan traditioneel cv
 Sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen
 Social screening werkt sollicitanten op de zenuwen
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
25-06-2013
 | 
11:52 uur
Raymond Puts geeft hier, ons dunkt, een aardig beeld hiervan. Het artikel had zelfs wel een stuk uitgebreider gemogen zelfs.

Realiteit vs realiteit
Het is begrijpelijk dat recruiters en HR professionals, kijken waar besparingen kunnen worden gehaald in werving en selectie. Dit is heel iets anders dan zomaar doorgeefluik te spelen tussen opdrachtgevend management en de sollicitant.

Inhoud vacature en realiteit
Steeds vaker komt het voor dat er wensen/eisen in vacatures worden gesteld die niet reeel zijn of zelfs volkomen onmogelijk. Denkt u hier dan even aan het voorbeeld 'Een groenteboer die word gezocht met verstand van peren, goudreimetjes, sinasappels en mandarijnen en het verschil kennend tussen bloem en boerenkool. Deze moet bovendien zijn bachelors hebben behaald in communicatiewetenschappen om met zijn klanten om te kunnen gaan. Het is een medior functie dus er word van de kandidaat de nodige ruimte tot groei verwacht...... etc etc

Professionals die wel Aardappelen/Groente/Fruit (AGF) in hun cv hebben staan maar niet sinasappel, bintje, doré, banaan en asperge, vallen in de eerste sollicitatie ronde meteen buiten de boot.

Eerste ronde
Het CV speelt alleen maar een rol omdat dit door software word gehaald. Zie voorgaande voorbeeld dat wanneer bepaalde steekwoorden niet expliciet in het cv staan, dan valt de kandidaat gewoon af.

Dat men van de betreffende project manager dus vraagt om leidinggevende kwaliteiten en doelgerichtheid, iets wat bijvoorbeeld als standaard van een project manager mag en kan worden verwacht, maar niet exliciet in het cv vermeld staat, word door de betreffende recruiter niet verder mee genomen in het traject.

Het is zelfs ernstiger
Navraag, door en voor verschillende professionals leert al gauw dat men in de eerste plaats erg argwanend word wanneer er expliciet om de motivatie van afwijzing word gevraagd of domweg stelt dat het nu eenmaal de 'wens' van de opdrachtgever is en met zoveel concurrentie begrijpt u wel......

Reden van afwijzen en onderbouwing...
Ook niet kunnen of willen substantiëren waarvoor een gekozen kandidaat beter zou zijn dan de informerende professional, schijnt niet op prijs te worden gesteld. In alle acht onderzochte gevallen is duidelijk geworden dat geen enkele recruiter of HR professional, zelf inhoudelijk heeft getoetst of de gemaakte keuze wel de beste keus is geweest.

Zelf opvolgen....
Professionals die zelf de zelfredzaamheid ten toon spreiden na een aantal dagen contact op te nemen en te informeren met de stand van zaken, worden met uiteenlopende reacties geconfronteerd. In al die reacties werd eveneens helder dat de betreffende recruiter/HR specialist zichzelf niet inhoudelijk op de hoogte had gesteld van de inhoud van het cv.

Inhoudelijke kennis
Gebleken is uit de ervaringen van professionals dat het wel 'erg vaak' voor komt dat de betreffende recruiter of HR professional, overduidelijk geen affiniteit had met het vakgebied. De vraag die daarbij vaak is gesteld is dan ook hoe het mogelijk is dat men kan stellen een betere kandidaat te hebben gevonden.

Het record afwijzing betreft een grote rederij M. in Rotterdam die een professional die solliciteerde binnen negentien minuten te antwoorden met afwijzen,''Gezien de functie en de persoon die wij zoeken bent u te ver door ontwikkeld.'

De betreffende professional heeft nader gekeken en kwam tot de conclusie dat de HR dame geen enkele achtergrond of affiniteit in de materie had. De dame vond bij navraag dat de reden van afwijzing 'een compliment' was. ''Het is juist mooi dat iemand vind dat u erg goed bent ontwikkeld?''

Verkapte discriminatie
Discriminatie komt op ongekend grote schaal voor. Wanneer men de 'wens' hanteerd op zoek te zijn naar een junior, medior, dan is dit in zeker 70% van de gevallen leeftijdsdiscriminatie. Wat wel word verwacht is dat de betreffende junior, medior, in meerdere vakgerichte disciplines thuis dient te zijn en een aantal jaren relevante ervaring inzichtelijk moet kunnen maken.

Nader navraag blijkt ook hier dat men gewoon maar mee gaat met de wens van de opdrachtgever.

Ernstiger dan werkgevers en politiek maar willen inzien
De consequentie van deze gang van zaken is wel dat men een enorme kenniskern niet benut maar wel durft te stellen op jacht te zijn naar 'Talent', zonder aan wetene te geven wat zij verstaan onder dat talent en hoe dat er dan uit zou moeten zien.

Ook de politiek doet geregeld een duit in het discriminerende zakje door te roepen dat er met namel voor jongeren aanzienlijke budget en plan diet te moeten gerealiseerd. Over de onbenutte ervaring en kenniskern heeft men het daar verder niet.

Schade
De schade door deze ingenomen standpunten is enorm. Het gaat sinds het uitbreken niet zo zeer over miljoenen, maar reeds in de miljarden. Miljarden door het afnemen van kwaliteit door het afscheid nemen van die zogenaamde 'duurdere en oudere' professionals, maar ook het binnen halen van onervaren en onvoldoende opgeleide professionals ter vervanging van.

De realiteit onder ogen
De realiteit is momenteel dat het aanzien van recruitment en HR een enorme schade heeft opgelopen. Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid lijken, gezien de reacties van menig professional die solliciteerde, niets waard.

Gezien de vele publicaties vanuit HR en recruitment sectoren, moet de vraag eens een keer worden gesteld of deze beroepsgroep zich wel bewust is van de schade die zij mede de NV Nederland aan het aanrichten is.

Die constatering is veel ernstiger gezien de bagatelliserende reacties vanuit dat segment en de politiek. Wanneer je namelijk je geloofwaardigheid kwijt bent, tast dat ook je bestaansrecht aan als beroepsgroep.

Er niet toe doen...
Als je er als beroepsgroep alleen nog maar bezig houd een doorgeefluik functie te vervullen met een niveau van kwaliteit en geloofwaardigheid zoals op dit moment, geef je klaarblijkelijk geen acht op de weerslag die dat heeft op de goede professionele recruiters en HR professionals.

Als u namelijk vind dat een sollicitant er niet toe doet om die ordentelijk en gefundeerd kennis te geven van de stand van zaken of een eventuele afwijzing, moet dan niet verwachten dat de professional die solliciteerd u voor vol aannemen.

Jammer genoeg doet die constatering en ervaring steeds vaker en vaker voor.

Zakelijk en economisch gezien..... bijzonder ernstig, beschamend bovendien.
laurens  |   | 
25-06-2013
 | 
18:38 uur
Het is zelfs zo als 50+-er dat je helemaal niks hoort en ik denk zelfs vaker dan anderen... Reden afwijzing mijnheer? (nadat ik weer eens belde omdat brieven sturen onmogelijk was en een email sturen ook blijkbaar niet in de agenda paste): ik mag het niet zeggen maar u bent te oud. Of erger: ik solliciteerde op een baan die ik in het verleden bij zelfde bedrijf heb gedaan (met succes)> Standaardbrief: u hebt te weinig kwalificaties voor de functie. Toch maar even bellen: uuhh sorry maar u bent te oud..
Nico  |   | 
22-07-2013
 | 
19:39 uur
Ben zelf al een klein jaartje op zoek naar een nieuwe job en geen antwoord krijgen, lijkt de normaalste zaak van de wereld, zelfs na enkele interviews bij de eventueel nieuwe werkgever. Dat vind ik een gebrek aan respect en ik aarzel dan ook niet dit via telefoon, weliswaar op een beleefde manier :-), te ventileren.
Sommige werkgevers van wie je een tijd niets meer hoort (nu net 2 x meegemaakt) bellen je op (in mijn geval na een tweetal maanden) met de vraag of je geinteresseerd bent in een andere functie .... euhm .... no thanks denk ik dan.
Ik heb de indruk dat sommige bedrijven niet begrijpen dat HR personeel ook een uithangbord en een vorm van reclame zijn.
En ja, recruitment agencies, eigenlijk ook wel grotendeels één pot nat - soms vraag ik me af of ze mijn CV in een Chinese versie hebben ontvangen en totaal niet begrijpen wat er staat. Even een keyword search in de CV database en yes we have a match zonder de CV werkelijk te begrijpen.
Henk HR Officw  |   | 
29-01-2016
 | 
14:25 uur
Voor bedrijven met een beperkt budget is het reageren op sollicitanten een hele uitdaging. Maar naar mijn idee heeft het niet alleen met financiën te maken. Als er geen systeem in het sollicitatieproces zit is het ook moeilijk om daar adequaat mee om te gaan. Ook raken kandidaten kwijt in het heen en weer mailen naar de juiste persoon.

Gelukkig zijn er bedrijven die bepaalde software maken om het recruitment proces eenvoudiger en overzichtelijk te maken. Met die software worden vacatures makkelijk en overzichtelijk beheerd en de kandidaten worden op één punt verzameld. Zo kun je sneller screenen en sneller reageren.

Dus beter voor bedrijf en kandidaat.
Liesbeth  |   | 
1-02-2016
 | 
11:10 uur
Persoonlijk vind ik het helemaal geen probleem dat er geen afwijzing wordt gestuurd, al die negativiteit, wat heb ik er aan?! Aan de andere kant snap ik werkgevers ook wel weer een beetje, zij krijgen een paar honderd reacties op een vacature, waarvan 80% of meer niet aan de eisen voldoet, maar men moet solliciteren van het UWV, het maakt niet uit waarop. Vaak staat onderaan een advertentie dat men verzocht wordt niet te reageren als men niet aan het opgegeven profiel voldoet, of dat reacties waarbij dit niet het geval is niet in behandeling worden genomen. Dan krijg je dus ook geen onderbouwde afwijzing.
R. Civile  |   | 
1-02-2016
 | 
12:46 uur
@ Henk HR
Het gaat hier denk ik niet zozeer om het wel of niet gebruiken van een bepaalde software. Waar het 'de mensen' om gaat is dat wanneer mer word afgewezen, men toch een reactie zou mogen verwachten bij afwijzen.

Het recruitment proces is dermate tenenkrommend vaak dat de beste kandidaat, voor een aantal redenen, vaker niet wordt gevonden dan wel.

@ Liesbeth
Met alle respect voor uw persoonlijke mening is het geven van een reactie bij een sollicitatie aan een sollicitant niet meer dan een communicatieve en beleefdheidsvorm. Immers, sollicitanten die tijd en moeite steken in een sollicitatie, doen dat niet voor niets.

Een afwijzing omdat er een betere kandidaat werd gevonden is heel acceptabel. En wellicht een dank voor de genomen moeite op zijn minst een (zakelijke) blijk van ....

Er word door 'werkgever/recruiter/HR' nogal wat gewenst en verlangt van een sollicitant en als deze gemotiveerd genoeg de moeite doen om te solliciteren, dan mag daar op zijn minst enige blijk van worden gegeven.

Ook een standaard regel als, 'jammer maar u voldoet niet aan onze gestelde wensen/eisen' is een eenvoudige regel die terug te koppelen is wanneer men nodeloos solliciteert.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10