24 juni 2013 -
Het aantal mensen in Nederland dat tablets en smartphones gebruikt blijft stijgen. In de eerste helft van 2013 zijn er 1,3 miljoen tabletgebruikers bijgekomen waardoor het aantal tabletgebruikers inmiddels 5,6 miljoen bedraagt. Hiermee is bijna de helft van alle Nederlanders in het bezit van een tablet (44 procent). Tabletgebruik is inmiddels van alle leeftijden.
De groei van het aantal tabletgebruikers wordt enerzijds vooral veroorzaakt door de groep jongeren tussen de dertien en zeventien jaar, waarvan 39 procent inmiddels een tablet bezit (versus tien procent in juni 2012 procent). Anderzijds zijn het de ouderen (65+) die meer tablets zijn gaan gebruiken en waarvan inmiddels een derde een tablet bezit (versus vijftien procent juni 2012). Dit blijkt uit het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media' van Intomart GfK.
Steeds meer ouderen aan de smartphone
Het totale aantal smartphone gebruikers is de eerste helft van 2013 met een miljoen gebruikers toegenomen en komt nu uit op ruim acht miljoen gebruikers. Het smartphone gebruik bij de 65 plussers is het afgelopen jaar zelfs verdubbeld. Was in juni 2012 nog zestien procent in het bezit van een smartphone, inmiddels heeft 32 procent een smartphone.
Minderheid heeft maar één apparaat
Steeds meer mensen hebben meerdere apparaten in hun bezit. Inclusief pc en laptop heeft meer dan de helft (56 procent) drie of meer apparaten in hun bezit (in 2011 was dit 24 procent). Het aantal mensen dat slechts één apparaat bezit, vormt met vijftien procent de minderheid (in juni 2011 was dit nog 35 procent).
Meer mobiel bankieren
De tablet en de smartphone worden intensief gebruikt om te surfen, te emailen en voor social media gebruik. In dit gebruik is weinig veranderd. Het enige dat men meer op de mobiele apparaten is gaan doen is bankieren; op de tablet doet 45 procent van de gebruikers dit (35 procent december 2012) en op de smartphone inmiddels 41 procent (35 procent in december 2012).
Facebookgebruik stabiliseert bij de jongeren
Het Facebookgebruik over de hele linie vertoont een lichte stijging van 66 procent in december 2012 naar ruim 68 procent in juni 2013. De nieuwe gebruikers zijn vooral ouderen (vanaf 50 jaar). Het aandeel Facebookgebruikers bij de jongeren (tot 35 jaar) stabiliseert. Het totaal aantal twitteraars maakt een lichte stijging door van 26 procent in december 2012 tot 27 procent in juni 2013. Het aantal LinkedIn gebruikers stijgt in deze periode van 23 procent naar 25 procent.