Nederlandse consument krijgt meer waar voor zijn geld dan de Belg
17 juni 2013 -
De Belg betaalt gemiddeld tien procent meer voor zijn boodschappen dan de Nederlander. Steeds meer Belgische voedingsretailers zijn zich gaan toeleggen op franchiseformules. Hierbij opent een zelfstandige een winkel onder de oorspronkelijke naam van de keten. Het succes van deze winkelformule zit in het aanpassingsvermogen van de zelfstandigen.
Ook volgen Belgische voedingsketens de algemene retailtrends waarbij zij zich meer toeleggen op huismerken en private-labels. Zij maken bovendien steeds meer gebruik van e-commerce en social media. Toch is België nog ‘traditioneler’ dan de buurlanden. Zo blijft de Belg de grootste gebruiker van kortingsbonnen. In 2011 wisselden zij bijna 150 miljoen kortingsbonnen in.
Belgische voedingsretail
Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit de nieuwste versie van de marktstudie ‘De Belgische voedingsretail 2013’ die de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) heeft uitgebracht: . De studie brengt de voedingsretailsector in kaart, toont de trends en ontwikkelingen en wijst op een paar interessante verschillen tussen de Belgische markt en de voedingsmarkt van de buurlanden waaronder Nederland.
Voedingsketen
De prijs voor boodschappen in België ligt gemiddeld tien procent hoger dan in Nederland. Enkele andere verschillen in het marktaandeel, prijsniveau en assortiment zijn zichtbaar tussen de voedingsketen in België en de ketens bij buurlanden. De gehele Belgische voedingsretail is de laatste jaren qua omzet gestegen. Wallonië genereert, proportioneel gezien, met minder voedingszaken een hoge omzet.
Trends en ontwikkelingen
Er zijn een aantal duidelijke trends en ontwikkelingen te zien binnen de Belgische voedingsretailers. De groepen Colruyt, Delhaize en Carrefour vormen samen de grootste marktspelers. Zij hebben samen een marktaandeel van ruim 70 procent. De opkomst van een aantal kleine spelers, zoals nieuwkomers Picard en Albert Heijn, kan hier mogelijk op korte termijn verandering in brengen. Bovendien leggen de retailers zich vooral toe op Private Labels. Bij dit concept worden producten door de leverancier aangeboden onder de merknaam van de retailer. Dit moet leiden tot een diversificatie van het aanbod en een meer onderscheidende positie ten opzichte van de concurrent. De consument maakt de winkelkeuze op basis van de nabijheid, de prijs en aangeboden kwaliteit van de voedingsketen. Colruyt is daarbij het meest populair bij de consument, 65 procent van de Belgische consumenten bezoekt deze supermarkt. Ook wat betreft de prijszetting van zowel merkproducten als discount- en bio-producten, is deze supermarkt het voordeligst.