13 juni 2013 -
Praten met collega’s is essentieel voor het ontwikkelen van een teamgevoel. Aangezien 67 procent van de Nederlanders in een kantoortuin werkt, zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om een band op te bouwen met collega’s. Een negatief gevolg van dat gepraat is echter dat werknemers soms hun stem moeten verheffen om gehoord te worden of telefoongesprekken niet goed kunnen volgen.
Zo geeft twaalf procent aan hierdoor langere telefoongesprekken te hebben. Zeventien procent laat door de geluidsoverlast het bellen helemaal voor wat het is en geeft de voorkeur aan mailen. Uit onderzoek van Jabra en YouGov blijkt dat de geluidsoverlast overduidelijk effect heeft op de mate van efficiëntie van de respondenten. Zo stuurt zeventien procent liever een mail dan even de telefoon te pakken. Er is tevens een verschil waar te nemen tussen gebruikers van een vaste telefoon en headsetgebruikers. Wereldwijd ervaart een derde van de werknemers – bellend met een handset of met de hoorn in de hand – concentratieproblemen, terwijl collega’s die bellen met een draadloze headset de meest tevreden bellers zijn (70 procent).
Headsetbellers
De headsetbellers onderscheiden zich doordat ze veel mobieler zijn. Als ze last hebben van het gepraat van collega’s, kunnen ze even een andere ruimte inlopen of zich bij collega’s voegen in een virtuele of daadwerkelijke vergaderruimte. Headsetgebruikers zijn ‘taakgericht’ in plaats van ‘telefoongericht’. Maar liefst 68 procent van de respondenten kan dit beamen en geeft aan dat de efficiëntie op hun werk wordt beïnvloed door het type telefoon dat ze gebruiken. Tevens geeft 93 procent aan tevreden te zijn met hun draadloze headset.
Werkradius aanpassen
Het mogelijk maken van mobiliteit is cruciaal, omdat 74 procent van de Nederlanders een werkradius heeft van meer dan 2,5 meter. De overgrote meerderheid van de kantoormedewerkers moet standaardtaken uitvoeren terwijl ze aan de telefoon zitten en zijn hierdoor gebonden aan een bedrade headset. Respondenten die een headset gebruiken beamen dit, aangezien ze aangeven efficiënter te zijn en 75 procent meer telefoongesprekken kunnen voeren nadat ze een draadloze headset zijn gaan gebruiken.
"Gebruikers van draadloze headsets zijn in staat om hun werkradius aan te passen; ze kunnen tijdens een telefoongesprek opstaan en hun bureau verlaten om printjes op te halen of een kopje koffie te halen en ook als ze worden gebeld nog steeds de telefoon kunnen opnemen," zegt Holger Reisinger, Jabra Vice President Marketing, Products and Alliances. "Met de huidige ‘noise cancellation’ mogelijkheden kunnen headsetgebruikers een gesprek voeren zonder dat ze gehinderd worden door geluidsoverlast op kantoor als pratende collega’s, een printer of een koffiemachine."
Vaste telefoon
Dit is lastiger voor mensen die een vaste telefoon gebruiken, 37 procent moet namelijk regelmatig zijn stem verheffen aan de telefoon en 32 procent kan zich moeilijk kan concentreren. De gebruikers van de draadloze headsets hebben hier geen last van: 70 procent geeft aan makkelijker te kunnen converseren op het werk.
Grootste ergernis
Grootste ergernis op kantoor blijken overigens collega’s die te hard praten en niet de printer of koffiemachine.In Nederland werkt 67 procent in een open of semi-open kantooromgeving, waardoor collega’s elkaar goed leren kennen. Het gevolg van een open kantoortuin is wel dat je alles hoort, ook het harde praten van collega’s. Dit blijkt dan ook de gewoonte waar Nederlanders zich het meest aan ergeren op kantoor.