zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurzaamheid onderscheidende kracht bij beste merken

13 juni 2013 - Interbrand maakte haar jaarlijkse Best Global Brands rapport voor 2013 bekend. De automotive sector domineert met Toyota, Ford  en Honda, die de top drie vormen. Nissan, Ford, Nokia en UPS zijn de snelste stijgers en tot de binnenkomers behoren merken als Nestlé, Kia, ZARA en Colgate.

Nederlandse merken in de Best Global Green Brands ranglijst zijn Philips (# 23) en Shell (#40). Met een verbetering van acht plaatsen behoort Philips tot een van de sterkst stijgende merken op de ranglijst. Philips blijft wereldwijd een van de leiders op het gebied van duurzaamheid. De studie toont echter ook aan dat consumenten dit nog niet erkennen. De prestaties van Philips zijn sterker dan de merkpercepties rondom duurzaamheid. Een duidelijke kans om het merk met duurzaamheid te versterken.



Daadwerkelijke duurzame prestaties
"Het unieke en waardevolle aan het jaarlijkse Best Global Green Brands onderzoek is dat het inzoomt op de daadwerkelijke duurzame prestatie enerzijds en perceptie ten aanzien van die prestatie anderzijds", aldus Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam. "Het rapport voorziet 's werelds leidende merken van waardevolle inzichten voor de ontwikkeling van een merkstrategie waarin duurzaamheid een rol speelt - een strategie waarmee ze niet alleen de eigen business vooruit helpen, maar tegelijkertijd een relevante bijdrage kunnen leveren aan het milieu en samenlevingen waarin deze merken opereren."

Kernthema's
Automerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top tien: Toyota, Ford, Honda, Nissan en Volkswagen. Als collectief heeft de autobranche ontdekt dat duurzaamheid een steeds belangrijker drijfveer voor klanten is. Nissan heeft aangekondigd dat er wereldwijd zo'n 50.000 LEAFs zijn geproduceerd en is van plan om per 2017 het gewicht van de auto met vijftien procent omlaag te brengen, Ford heeft duurzaamheid van de periferie naar het centrum van zijn businessmodel gehaald en zwaar ingezet op de promotie van de EcoBoostmotor (334.364 auto's met een EcoBoostmotor verkocht in 2012, meer dan anderhalf keer zoveel als in 2011). "We zien hier het ultieme bewijs dat duurzaamheid kan resulteren in winst. Deze merken maken duurzaamheid tot een onderscheidende kracht," aldus Stal van Interbrand.

Technologiemerken domineren
Twaalf merken in de lijst komen uit een sector die vaak in één adem wordt genoemd met innovatie, namelijk technologie. Technologiemerken gebruiken hun kerncompetentie van ontwikkeling en constante innovatie om de positieve impact op het milieu te vergroten. Philips is hier een bijzonder goed voorbeeld van. Philips is niet alleen goed in het transparant maken van zijn duurzaamheidsrapportage, maar ook sterk in het inzetten van zijn innovatievermogen voor de verduurzaming van zijn keten en producten. Naast de aanhoudende kracht van het EcoVisionprogramma heeft Philips inmiddels de ambitie uitgesproken om vóór 2025 het leven van drie miljard mensen te verbeteren. Het concern zet daarvoor verschillende middelen in: van het reduceren van de straling van een CT-apparaat tot de ontwikkeling van nog efficiëntere lichtbronnen.

Duurzame fast fashion
Met het vergrootglas van social media waar deze merken aan blootgesteld zijn, heeft supply chain van efficiency en kostenverlaging zich ontwikkeld tot iets waaraan je kunt aflezen waar deze merken echt voor staan. Wat betreft kleding-/retailmerken voeren adidas (#vijftien), Nike (#31), H&M (#42) en ZARA (#48) de lijst aan. Meer dan ooit worden deze merken verantwoordelijk gehouden voor de kwaliteit en de veiligheid van hun fabrieken wereldwijd. Nike gaat efficiënter om met water en energie, adidas houdt zijn supply chain nauwlettend in de gaten, H&M heeft een akkoord getekend omtrent brand- en gebouwenveiligheid en ZARA heeft een milieuvriendelijke winkel gebouwd in New York, uitgerust met bewegingsmelders om zo energie te besparen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slim en duurzaam reizen is het groene goud
 ‘Bedrijfsleven loopt achter qua duurzaamheid’
 Inkopers nog een lange weg te gaan naar duurzaamheid
 Grote sociale druk leidt tot weerstand tegen duurzame initiatieven
 KeurmerkenWijzer gidst consument door woud van labels en logo's
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10