zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

VEH: Stel doorvoeren verbeteringen in beleggingspolissen verplicht

12 juni 2013 - Verzekeraars die dure beleggingsverzekeringen hebben verkocht moeten verbeteringen in de polis verplicht doorvoeren, vindt Vereniging Eigen Huis (VEH). Huishoudens die zo'n polis hebben maken uit zichzelf nog veel te weinig gebruik van de nieuwe mogelijkheden die het flankerend beleid biedt om een hoger eindkapitaal te bereiken.

Het overgrote deel van de klanten is murw van de lang voortslepende woekerpolisaffaire en reageert niet meer op brieven van de verzekeraar, waar ze weinig vertrouwen meer in stellen.


Daarom wil Vereniging Eigen Huis dat verzekeraars verplicht worden polisverbeteringen in het belang van de klant door te voeren. Hiervoor pleit de vereniging bij de Vaste Commissie Financiën van de Tweede Kamer.

Hoger eindkapitaal
Een lopende beleggingsverzekering kan een hoger eindkapitaal bereiken, bijvoorbeeld door beleggingsfondsen met hoge beheerkosten in te wisselen voor fondsen met aanzienlijk lagere kosten. Ook een dure overlijdensrisicoverzekering kan vaak goedkoper.
Sommige klanten kunnen beter overstappen naar een ander product dat de verzekeraar aanbiedt. Dit moet zonder belemmeringen en zonder kosten kunnen. Verzekeraars moeten het verbeteradvies opstellen en doorvoeren als een klant niet zelf in actie komt.
Zo kunnen grote groepen klanten alsnog hun verwachte eindkapitaal verbeteren. Alleen als klanten de aangeboden verbetering van hun beleggingsverzekering echt niet willen, moeten ze dat kunnen weigeren.
Beleggingsverzekeringen nog steeds onnodig duur.

Woekerpolis
Nederlanders kochten tot 2008 zo'n 6,5 miljoen beleggingsverzekeringen. Door de hoge kosten is een groot aantal daarvan aangemerkt als 'woekerpolis'. Samen met de tegenvallende rendementen zorgen de hoge kosten ervoor dat veel consumenten het beoogde eindbedrag bij lange na niet halen.
Met verzekeraars zijn akkoorden gesloten over compensaties als de kosteninhoudingen te hoog zijn geweest. Voor veel mensen is deze tegemoetkoming echter bij lange na niet voldoende om het beoogde eindbedrag te halen. Als flankerend beleid is afgesproken dat verzekeraars de mogelijkheid bieden om lopende beleggingsverzekeringen goedkoper te maken en om zonder kosten te kunnen overstappen naar een beter passend financieel product. Op brieven die verzekeraars hierover aan klanten sturen komt maar weinig response. "Veruit de meerderheid van de polishouders zal waarschijnlijk nooit meer reageren. Veel mensen zijn moe van al het gedoe over woekerpolissen en steken de kop in het zand. Nog maar weinigen komen in beweging," zegt Nico Stolwijk van Vereniging Eigen Huis.

Verlagen kosten
Het verlagen van de kosten in lopende polissen door verzekeraars is geen automatisme. Vereniging Eigen Huis wil daarom dat verzekeraars verplicht worden om de mogelijkheden benutten waarmee klanten een hoger eindkapitaal kunnen bereiken. Voorwaarde is dat iedere aanpassing past in het bestaande fiscale regime en dat de premie niet omhoog gaat.
Vereniging Eigen Huis is voorstander van deze eenvoudige recht door zee-oplossing omdat het niet realistisch is om te verwachten dat veel consumenten uit eigen beweging naar een financieel adviseur zullen stappen om hun polis aan te laten passen in het kader van een breed financieel advies.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Positief totaalrendement voor Nederlands vastgoed in 2012
 'Europa meest risicovolle beleggingsgebied, maar euro blijft'
 Gevolgen beleggingsbeleid onderbelicht in pensioenakkoord
 Beleggers betalen bijna 500 euro per jaar teveel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10