zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts de helft van de bedachte strategie wordt gerealiseerd

11 juni 2013 - Een groot deel van de bedrijfsstrategie wordt niet uitgevoerd door gebrekkige implementatie. Er is te weinig afstemming tussen senior en middenmanagement en het ontbreekt aan zicht op de stappen die nodig zijn om strategische plannen succesvol door te voeren. Dat blijkt uit The Strategy Execution Barometer, een grootscheeps onderzoek naar de implementatie van strategie.

Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van het senior management niet weet of het middenmanagement bekend is met de strategie. Eén derde van de ondervraagde senior managers heeft nog nooit aan het middenmanagement gevraagd of ze de strategie snappen. Bovendien is slechts zeventien procent van de ondervraagde managers tevreden met de strategiedoelen van hun collega’s. Bijna een kwart (24 procent) van de managers weet niet eens welke doelen collega’s hebben als het gaat om strategie.



Ontbrekend inzicht in benodigde stappen
Managers moeten niet alleen inzicht hebben in wat de strategie precies behelst, ze hebben ook een gedetailleerd overzicht nodig van wat nodig is om de strategie uit te voeren. Een derde van de ondervraagde managers mist het overzicht van wat nodig is om de strategie uit te voeren. Dit inzicht en de nodige stappen worden te weinig behandeld op business schools. TiasNimbas Business School is de eerste business-opleiding die deze oproep navolging geeft. In november start daar een driedaagse Masterclass Strategische Implementatie, waarin alle implementatiebouwstenen aan bod komen. Jeroen de Flander, een van de initiatiefnemers van The Strategy Execution Barometer, is een van de hoofddocenten van deze Masterclass.
De Flander daagt business schools uit strategische implementatie hoger op de agenda te zetten en nadrukkelijker te verwerken in het curriculum. "Het komt nu te vaak voor dat in principe goede strategische plannen niet gerealiseerd worden door gebrekkige uitvoering. Aan de ideeën ligt het niet, maar de capaciteit tot effectieve implementatie schiet tekort. Hier mag in opleidingen meer aandacht aan worden gegeven."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Strategische aanpak cloud vaker op agenda van managers
 Inzet flexibele schil mist strategische visie
 Onzekere toekomst verlamt strategievorming bedrijven
 Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering
 
 
reacties
 
Frank Peeters  |   | 
12-06-2013
 | 
10:04 uur
Onderzoek wordt ook bevestigd door studie van enige jaren terug in Harvard Business Review. In haar jaarlijkse studie van de Conference Board blijkt 'de uitvoering van de strategie door het management' als tweede belangrijkste concern te staan van het Top Management. Er is ook een software die zich daar positioneert : www.corpeum.com

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10