Slechts de helft van de bedachte strategie wordt gerealiseerd
11 juni 2013 -
Een groot deel van de bedrijfsstrategie wordt niet uitgevoerd door gebrekkige implementatie. Er is te weinig afstemming tussen senior en middenmanagement en het ontbreekt aan zicht op de stappen die nodig zijn om strategische plannen succesvol door te voeren. Dat blijkt uit The Strategy Execution Barometer, een grootscheeps onderzoek naar de implementatie van strategie.
Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van het senior management niet weet of het middenmanagement bekend is met de strategie. Eén derde van de ondervraagde senior managers heeft nog nooit aan het middenmanagement gevraagd of ze de strategie snappen. Bovendien is slechts zeventien procent van de ondervraagde managers tevreden met de strategiedoelen van hun collega’s. Bijna een kwart (24 procent) van de managers weet niet eens welke doelen collega’s hebben als het gaat om strategie.
Ontbrekend inzicht in benodigde stappen
Managers moeten niet alleen inzicht hebben in wat de strategie precies behelst, ze hebben ook een gedetailleerd overzicht nodig van wat nodig is om de strategie uit te voeren. Een derde van de ondervraagde managers mist het overzicht van wat nodig is om de strategie uit te voeren. Dit inzicht en de nodige stappen worden te weinig behandeld op business schools. TiasNimbas Business School is de eerste business-opleiding die deze oproep navolging geeft. In november start daar een driedaagse Masterclass Strategische Implementatie, waarin alle implementatiebouwstenen aan bod komen. Jeroen de Flander, een van de initiatiefnemers van The Strategy Execution Barometer, is een van de hoofddocenten van deze Masterclass.
De Flander daagt business schools uit strategische implementatie hoger op de agenda te zetten en nadrukkelijker te verwerken in het curriculum. "Het komt nu te vaak voor dat in principe goede strategische plannen niet gerealiseerd worden door gebrekkige uitvoering. Aan de ideeën ligt het niet, maar de capaciteit tot effectieve implementatie schiet tekort. Hier mag in opleidingen meer aandacht aan worden gegeven."
Onderzoek wordt ook bevestigd door studie van enige jaren terug in Harvard Business Review. In haar jaarlijkse studie van de Conference Board blijkt 'de uitvoering van de strategie door het management' als tweede belangrijkste concern te staan van het Top Management. Er is ook een software die zich daar positioneert : www.corpeum.com