10 juni 2013 -
Ondanks het voornemen van Nederlanders om het vakantiegeld op te potten hebben Nederlandse consumenten in ieder geval een deel van dit extraatje aan retailproducten besteed, zo blijkt uit de omzetgegevens van Zanox-M4N in mei. Vooral het online bestellen van kleding, elektronica en tuinartikelen was een populaire manier om het vakantiegeld uit te geven.
Het online shopgedrag van consumenten wijkt overigens af van het reguliere winkelgedrag. Anders dan in de winkelstraten viel de grootste drukte voor webwinkels niet in het weekend, maar op woensdag 29 mei. Vergeleken met de eerdere woensdagen in die maand is het verschil groot. Het vakantiegeld in combinatie met de uitbetaling van het salaris waren goed voor een toename van de online consumentenbestedingen met 33 procent.
Doordeweeks actief
De cijfers over de maand mei laten verder een aantal opvallende trends zien. Online consumenten zijn vooral doordeweeks actief. Zo worden de meeste verzekeringen doordeweeks afgesloten. Ook vakantie- en stedentrips worden vooral op doordeweekse dagen geboekt. Als gekeken wordt naar het weekend, blijkt zondag aantrekkelijker om een reis te boeken dan zaterdag. De uitgaven aan telecom bevestigen het beeld van de doordeweekse online shopper.
Volgens Lauri Koop, managing director van Zanox-M4N, zijn er twee redenen waarom online consumenten liever doordeweeks winkelen. "De voornaamste reden is dat mensen op werkdagen meer achter de computer zitten. Het gemak en de beschikbaarheid van de computer is een belangrijke verklaring voor de cijfers. Een tweede reden voor het online winkelgedrag heeft te maken met de mindset van consumenten in het weekend. Op zaterdag en zondag nemen consumenten de tijd om zich te oriënteren. De beslissing valt doordeweeks en de uiteindelijke aanschaf of de boeking wordt dan ook op werkdagen gedaan. Beide redenen versterken elkaar in ieder geval: het werk zorgt ervoor dat consumenten doordeweeks vaker achter de computer zitten en in een actiemodus zijn. Voor online shoppen betekent dit dat de kooppieken over het algemeen doordeweeks zijn."
Koop vermoedt dat er nog een reden is waarom consumenten retailproducten doordeweeks op internet kopen. "Het afgelopen weekend was ik aan het winkelen in een grote baby- en kinderwinkel voor mijn dochter. Ik ben uiteindelijk de deur uitgegaan zonder de producten die ik zocht, want ik kon ze simpelweg niet vinden en het winkelpersoneel was te druk. Toen heb ik de webshop bezocht en heb ik de producten online besteld. Webwinkels zijn voor gerichte en efficiënte shoppers in veel gevallen aantrekkelijker. Fysieke winkels doen er daarom goed aan om ook een webshop te bieden," aldus Koop.