Managers moeten meer commitment geven aan organisaties
7 juni 2013 -
Gyuri Vergouw roept managers op meer commitment te tonen voor hun organisaties. Zijn managers wel écht bevlogen en betrokken bij hun organisatie, de klanten en de medewerkers, of is men meer bezig met persoonlijk belangen, met het nastreven van eigen doelen? In zijn boek Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties gaat Gyuri Vergouw dieper in op vragen als wat is commitment en hoe u het kunt krijgen of versterken.
Commitment staat als onderwerp al jarenlang bovenaan de managementkalender. Managementgoeroes als Tom Peters en Peter Drucker geven in hun werk aan dat zonder commitment hun hele gedachtegoed op drijfzand gebouwd is. Verrassend dus dat er tot nu toe nog geen managementboek is verschenen dat het onderwerp integraal behandelt.
Niet vrijblijvend
"Commitment is een heel eenduidig en helder begrip, u gaat het vrijwillig aan maar het is niet vrijblijvend. Daarom reikt het begrip ook veel verder dan populaire managementonderwerpen als passie, betrokkenheid of bevlogenheid," zo vervolgt Vergouw. "Commitment daarentegen richt zich op zaken als ‘afspraak is afspraak’, wederzijds belangen afwegen en zich gezamenlijk richten op heldere doelen. Zaken waar bijna alle organisaties dagelijks mee worstelen."
Pseudo-committment
Een uiterst zorgwekkende ontwikkeling is dat een klein deel van de managers de afgelopen jaren vooral bezig is geweest met pseudo-commitment. Dan streef je vooral de eigen doelstellingen na. Dit wordt inmiddels het "ontbrekend moreel kompas" genoemd. "Juist daar waar het persoonlijk commitment, het nastreven van eigen doelen, het organisatorische commitment heeft overvleugeld, daar is het de laatste jaren fout gegaan", aldus Vergouw, "Denk maar aan Amarantis, COA, Vestia, de financiële sector. Het als zaligmakend binnengehaald Amerikaans managementmodel blijkt te veel gericht op kortstondig gewin en minder op het welzijn van organisaties. Dat heeft tot enorme problemen geleid in organisaties als onderwijsinstellingen en banken. Kortom, tijd voor een mentale omwenteling naar het Rijnlands model, dat zich richt op professionaliteit en focus op de organisatie."
Commitment moet natuurlijk wel vanuit 2 kanten komen.
Managers mogen wat meer commitment geven aan organisaties en organisaties mogen wat meer commitment geven aan hun managers (en medewerkers!).