Strategische aanpak cloud vaker op agenda van managers
7 juni 2013 -
Organisaties die gebruik maken van losse clouddiensten zijn niet in staat om online optimaal samen te werken. Losse clouddiensten zoals Dropbox, Skype of WeTransfer vereenvoudigen de één-op-één samenwerking tussen personen, mits duidelijk is welke tool wordt gebruikt. In grotere teams zijn deze diensten minder optimaal, omdat er dan veel zaken, zoals het delen van wachtwoorden, afgestemd moeten worden.
Mede door veiligheids- en privacy issues komt de strategische aanpak van online samenwerken in de cloud steeds hoger op de prioriteitenlijst van het gehele management te staan. Dit concludeert Projectplace in haar nieuwste whitepaper over Cloud en Social Business.
Online samenwerken
Online samenwerken wordt steeds belangrijker. Uit onderzoek van IDC blijkt dat er in 2015 wereldwijd 1,3 miljard mensen zijn die mobiel werken. Met andere woorden: 37,2 procent van de wereldwijde beroepsbevolking werkt straks niet meer vanaf een vaste werkplek. Mede door deze trend zullen teams geografisch steeds meer van elkaar verwijderd zijn. Om toch optimaal te kunnen samenwerken en overzicht te behouden binnen een team is het belangrijk dat er door een organisatie één overkoepelende oplossing wordt geboden, die het gebruik van (onveilige) losse clouddiensten overbodig maakt.
Managementverantwoordelijkheid
"Het gebruik van losse clouddiensten is een ad-hoc oplossing, die op de lange termijn online samenwerken juist tegenwerkt," aldus Noel Eckhart, countrymanager van Projectplace Nederland. "Als een bedrijf echt een stap wilt maken in online samenwerken, en dus een Social Business wordt, is het noodzakelijk dat het gehele managementteam zich hierover buigt. Deze overgang behelst namelijk niet alleen een IT-verandering, maar heeft invloed op de gehele organisatie. Een nieuwe vorm van leiderschap, outputgericht aansturen en een andere bedrijfscultuur zijn slechts enkele voorbeelden hiervan."