5 juni 2013 -
Ruim de helft (60 procent) van de Nederlanders gaat in 2013 minimaal één keer op vakantie. Slechts zestien procent geeft aan dat ze dit jaar niet op vakantie gaan en bijna een kwart (24 procent) weet het nog niet. Dit blijkt uit onderzoek van Cendris onder ruim 9.000 Nederlanders.
Cendris heeft ook vorig jaar onderzoek gedaan naar het vakantiegedrag van landgenoten. In 2012 ging 66 procent van de respondenten nog met vakantie. Tien procent van de ondervraagden ging vorig jaar vaker dan twee keer op vakantie. Deze groep bestond voornamelijk uit kostwinners van 55-70 jaar (dertien procent) en tweepersoonshuishoudens (dertien procent).
Waar gaat de reis heen?
Nog steeds is de Benelux erg populair als vakantiebestemming; twintig procent van de respondenten gaat liever wat dichter bij huis op vakantie. Deze groep bestaat voor een groot deel (25 procent) uit gezinnen met kinderen tot twaalf jaar. Bijna een kwart (24 procent) van de vakantiegangers gaat buiten Europa op vakantie. Dit zijn veelal alleenstaanden van 35+ (29 procent), mensen die in hoogbouw wonen (29 procent) en Nederlanders die geen beschikking hebben tot een auto (29 procent).
Crisis
In 2012 zijn er aanzienlijk minder vaak vakanties geboekt ten opzichte van 2011. Dit verschil geldt vooral voor vakanties buiten Europa, maar ook vakanties in de Benelux en in Europa werden in 2012 minder geboekt dan in 2011. Bijna een kwart van de Nederlanders wist onlangs niet of ze in 2013 een vakantie gaan boeken. Slechts zes procent van de respondenten zegt in 2013 twee keer op vakantie te willen gaan. Als u dit percentage vergelijkt met het percentage Nederlanders dat in 2012 meer dan twee keer op vakantie is geweest (tien procent), dan lijkt het toch of de crisis hier impact op heeft.
Belangrijk op vakantie
De overgrote meerderheid van de respondenten (ruim 80 procent) vindt natuur en gezellige of interessante stadjes in de omgeving belangrijk tijdens de vakantie. Andere vakantiegangers, uitgaansgelegenheden en sport- en spelmogelijkheden wordt veel minder vaak belangrijk gevonden (25 procent). Nederlanders die ieder jaar naar dezelfde reisbestemming gaan vinden deze aspecten veel belangrijker. Ook winkels en een zwembad of het strand in de buurt zijn voor deze groep mensen belangrijker, in tegenstelling tot cultuur in de buurt.