zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Handelssector deponeert meeste product- en procesinnovaties

3 juni 2013 - Ondanks een krimp in de sector, zijn er door de Nederlandse handelssector 7.022 innovaties geregistreerd. In vergelijking met andere branches is dat het hoogste aantal. Dat blijkt uit data-analyse van QlikTech op basis van de meest recente cijfers van het CBS. De industrie in Nederland staat op de tweede plaats met 6.670 geregistreerde proces- en productinnovaties.

Uitschieter naar beneden was de sector delfstoffenwinning, daar werden slechts 51 innovaties geregistreerd. 



Innovatiescore
In Nederland werden volgens het CBS in de periode 2008-2010 in totaal 28.140 product- en procesinnovaties geregistreerd. Een groot aantal innovaties betekent echter niet dat een branche overall ook goed scoort op innovatie. De lage innovatiescore van de handelssector laat zien dat ondanks een relatief klein innovatiebudget (1.89 miljard) de grote hoeveelheid innovaties is uitgesmeerd over een groot aantal bedrijven (193.873). Het aantal innovaties per onderneming blijft daarmee klein. Opmerkelijk is wel het startersklimaat van de handel goed is; de sector bekleedt de tweede plaats met 20.515 start-ups. 

Nieuwe oplossingen
Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech: "Uiteindelijk wilt u als bedrijf natuurlijk dat het budget dat aan innovatie wordt uitgegeven ook resulteert in nieuwe producten en processen die uw bedrijf een boost geven. Uit de data-analyse met onze QlikView innovatieapp blijkt dat een groot budget niet automatisch leidt tot veel nieuwe oplossingen per bedrijf. Toch hoeft er maar één slimme oplossing tussen te zitten die het verschil maakt. En dat hoeft niet eens een innovatie waar de buitenwereld direct van profiteert. Er wordt nog vaak onderschat wat het belang van interne procesoptimalisatie kan zijn. Interne innovatie kan bedrijven een grote voorsprong geven in de markt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie-economie? Begin met het faciliteren van talent in onderwijs!
 Nederlandse TMT-sector voorbeeld voor Nederlandse economie
 Innovatie-uitgaven in industrie nauwelijks benut
 Informatiecommunicatie en -management cruciaal voor innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10