31 mei 2013 -
Een nieuwe studie laat zien dat de meerderheid van de global executives (76 procent) het een goed idee vindt dat CEO´s actief zijn op social media. Deze executives zien grote voordelen voor hun bedrijf wanneer CEO´s social zijn, waaronder een verbeterde bedrijfsreputatie, bedrijfsresultaten en betrokkenheid van de werknemers.
Deze onderzoeksresultaten, van Weber Shandwick en KRC Research, laten zien dat social media in snel tempo een cruciaal middel worden voor leiderschap.
Content aanleveren
"Van CEO’s wordt tegenwoordig verwacht dat ze content aanleveren voor hun organisaties. Social media zijn niet alleen efficiënte middelen om informatie te ontsluiten en mensen te betrekken bij je merk, maar zorgen ook voor een perceptie van beter leiderschap onder executives," aldus Leslie Gaines-Ross, Weber Shandwick’s chief reputation strategist.
CEO sociability
Het rapport, The Social CEO: Executives Tell All, onthult inzichten in CEO sociability en biedt een leidraad voor de ‘Seven Habits of Highly Social CEOs’ om CEO’s te inspireren. De studie is uitgevoerd met een online vragenlijst die is ingevuld door 630 senior professionals uit tien landen, inclusief opkomende en ontwikkelde markten. De vragenlijst definieerde social media participatie als 'het plaatsen van berichten, video’s, foto’s, enzovoort op een social media website.' Executives worden in de studie beschreven als diegenen met CEO’s die participeren op social media versus diegenen met CEO’s die niet participeren.
Bekijk hier de infographic en het rapport voor de volledige resultaten van de studie.
Een goed artikel, zij het wel een beetje weer een open deur intrappen. CEO's die in 'time and era' nog niet begrijpen dat 'personal involvement' een duidelijke toegevoegde waarde heeft, is iets als een 'uitstervend ras'.
Ik kan me nog even een tenekrommend stukje herinneren met het hele Diginotar verhaal van de overheid dat je een 'CEO' Donner zag aantreden die heel plechstatig de rol van zeer betrokken CEO spelend.
Dat dat stukje een volkomen 'anti' inslag kreeg was te zien in de opvolgende publicaties en reacties. Donner had eerder in een interview met een weekblad verklaard 'niet zo veel te moeten hebben van die noviteiten zoals internet of een tablet'. ''Geef mij maar ambachtelijk pen en papier....''
Als je naar de tegenhanger kijkt zoals zeer betrokken CEO's die volkomen begrijpen waarom je je betrokken moet betonen in het openbaar, dan zie je dat in prachtige voorbeelden van Bill Gates, Steve Jobs, Balmer en Richard Branson. Je ziet dat hun passie van het scherm spat als ze het hebben over hetgeen waar ze mee bezig zijn.
Als dergelijke presentatie, zoals we dat soms hier in Nederland zien gebeuren, op kinderlijk amateuristische wijze plaats neemt, dan is er nog veel werk te verzetten inderdaad. Wat dat aspect betreft zeker een eyeopener.
Daar gaan we weer.... De ''CEO moet aanwezig zijn op sociale media'', ''...op Twitter...''...
Dit is een oud onderwerp en doet me denken aan de periode 2005 waar men stelde dat een CEO een blog zou moeten hebben.
Kijk, het is simpel: om actief te zijn op sociale media moet je:
1) authentiek (kunnen) zijn
2) een goede communicator (kunnen) zijn
3) iets te vertellen hebben
4) kunnen omgaan met feedback
5) de tijd en resources hebben
Punt 3 is dikwijls geen probleem voor de meeste CEOs, de andere punten daarentegen...
Voor de CEO die nu onder druk staat; lees even de blog van Michel-Edouard Leclerc, CEO van een grote retailketen. ((Klik hier)
Kan (durf) je zo open en geopinieerd schrijven en communiceren ? Zo ja dan moet je er voor gaan...! Indien niet, don't waste your (and our) time.
CEO's staan de laatste jaren in de picture vanwege hun hoge verdiensten in vergelijking met andere managers in hun bedrijf. Dat velen daardoor kopschuw worden om social te gaan, is te begrijpen.
Betrokkenheid met het eigen bedrijf heeft ook veel te maken met wel of niet social. Oprichters als Bill Gates, Steve Jobs en Richard Branson zijn voorbeelden van oprichters voor wie hun bedrijf een verlengstuk is van henzelf. Zij willen hun bedrijf dan ook graag op de social media en nemen daarin de lead.
De meeste CEO's zijn echter geen oprichter van het bedrijf waar zij werken. De reden om zich te willen profileren is dus ook meer intern als extern gericht. Social media wordt voor dit type CEO wellicht als risicovol gezien.