Rabobank opnieuw Favoriete Werkgever van Nederland
31 mei 2013 -
Voor het vijfde jaar op rij mag Rabobank zich de Favoriete Werkgever onder hoogopgeleiden noemen. Rabobank deelt de top drie dit jaar met Shell en Philips op respectievelijk plaats twee en drie. Ten opzichte van vorig jaar vertoont de top tien een aantal mutaties.
Meest opvallend is de stijging van KPN van plaats zeventien naar tien. Hiermee herovert KPN weer een plek in de top tien sinds 2006. Dat blijkt uit het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek.
Weinig vertrouwen in arbeidsmarkt
Het vertrouwen dat hoogopgeleiden hebben in de arbeidsmarkt lijkt een dieptepunt te hebben bereikt. Bijna 70 procent van de ondervraagden bestempelt de huidige situatie waarin de arbeidsmarkt verkeert als (zeer) ongunstig. In 2012 was dat nog iets meer dan de helft (55 procent). En er is nog geen licht aan het einde van de tunnel.
Mannen positiever dan vrouwen
De helft van de hoogopgeleiden denkt dat deze moeilijke arbeidsmarkt het komende jaar onveranderd zal blijven. Bijna een derde voorziet een verdere verslechtering. Toch zijn er ook optimisten die denken dat de arbeidsmarkt het komende jaar aantrekt; respectievelijk 23 procent van de mannen tegenover zestien procent van de vrouwen. Het meest positief over de arbeidsmarkt zijn ICT’ers (57 procent) en technici (58 procent). Hoogopgeleiden in marketing & sales zijn het meest negatief; driekwart van hen ziet de toekomst van de arbeidsmarkt somber in.
Beperkte doorgroeimogelijkheden reden om te switchen
Steeds meer hoogopgeleiden zijn onzeker over hun baan: 22 procent weet zeker of denkt misschien zijn baan te verliezen tegenover achttien procent in 2012. Slechts vijftien procent van de hoogopgeleiden is actief op zoek naar een andere baan. Van de hoogopgeleiden verwacht slechts zeven procent binnen een half jaar en zestien procent binnen een jaar van werkgever te veranderen. Dat zijn historisch lage cijfers: vorig jaar was dat tien respectievelijk 21 procent en in 2011 achttien respectievelijk 32 procent. Wo’ers zijn arbeidsmobieler dan hbo’ers; vrouwen zijn arbeidsmobieler dan mannen. Belangrijkste reden om toch van baan te veranderen zijn beperkte doorgroeimogelijkheden bij de huidige werkgever.
Loyaal om uitdagend werk en prettige collega’s
Uitdagend werk is voor bijna 60 procent van de ondervraagden de belangrijkste reden om niet binnen nu en twee jaar van baan te willen veranderen. Daarnaast zijn prettige collega’s en een vast contract de belangrijkste motieven om te blijven. Meer vrouwen (61 procent) dan mannen (52 procent) vinden dat het werk inhoudelijk uitdagend moet zijn. Ook hechten vrouwen significant meer belang aan prettige collega’s en een vast contract. Inhoudelijke uitdaging blijkt ook een belangrijke voorwaarde voor wo’ers, terwijl hbo’ers een vast contract prefereren. De meest populaire organisaties om bij te werken hebben bij voorkeur het imago van betrouwbaar, professioneel, sociaal, idealistisch en trendsettend.
Mannen vinden thuiswerken en parttime werken minder belangrijk
Wo’ers vinden een goede balans tussen werk-privé belangrijker dan hbo’ers. Opvallend is dat mannen ten opzichte van vorig jaar thuiswerken (in 2013 29 procent versus 36 procent in 2012) en parttime werken (in 2013 twaalf procent versus vijftien procent in 2012) minder belangrijk vinden.
Helaas zal bij de Rabobank binnenkort een stevige reorganisatie plaatsvinden, waardoor veel arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. Ben benieuwd in hoeverre deze bank dan nog 'favoriet' is.