Kwaliteit data struikelblok bij vertrouwen in financiële instellingen
31 mei 2013 -
Data Management helpt financiële instellingen bij het herstellen van het klantvertrouwen. Dat concludeert Human Inference op basis van een analyse van recente onderzoeken naar de status van het klantvertrouwen in financiële instellingen en de kwaliteit van data bij deze organisaties.
Het realiseren van een centraal klantbeeld met behulp van een Master Data Management (MDM) oplossing helpt financiële instellingen de kwaliteit van hun data te verbeteren en realtime inzicht te krijgen in hun klant. Hierdoor kan ingespeeld worden op individuele wensen en behoeften van de klant, waarmee het klantbelang voorop staat en de loyaliteit van klanten toeneemt.
Klantvertrouwen
Omdat de afgelopen jaren slecht nieuws over financiële instellingen de voorpagina’s heeft gedomineerd, heeft Human Inference diverse onderzoeken geanalyseerd om de huidige status van het klantvertrouwen in kaart te brengen. Zo blijkt uit de Forrester ‘Customer Advocacy 2011: How Customers Rate European Banks’ bijvoorbeeld dat slechts 29 procent van de 24.000 Europese respondenten gelooft dat de bank in hun belang handelt. Dit staat in schril contrast met de ontwikkeling dat klanten steeds hogere verwachtingen hebben van hun dienstverleners, zoals blijkt uit onderzoek van Service Check en Human Inference. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de datakwaliteit van financiële instellingen ondermaats is.
Klanten zijn geen nummers
Winfried van Holland, CEO van Human Inference: "Klanten zijn geen nummers die procesmatig behandeld willen worden. Met een MDM-oplossing worden processen gestroomlijnd en wordt tegelijkertijd de klant het uitgangspunt van de dienstverlening. Een centraal klantbeeld voorziet medewerkers realtime van de meest actuele en volledige informatie uit verschillende bronsystemen, zonder dat de werking van de onderliggende systemen verstoord wordt. Daarnaast helpt de inzet van een MDM-oplossing ook bij het goed en flexibel doorvoeren van risicomanagement, governance en compliance regels. Zo vangen financiële instellingen twee vliegen in één klap: het klantbelang staat voorop en organisaties zijn eenvoudiger in staat te voldoen aan wet- en regelgeving."