zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen burger in pensioenfondsen en woningcorporaties zeer laag

29 mei 2013 - Het vertrouwen dat Nederlanders hebben in bestuurders en leidinggevenden van pensioenfondsen en woningcorporaties heeft een dieptepunt bereikt. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder ruim 1.200 burgers naar het vertrouwen dat zij hebben in verschillende dienstverlenende beroepsgroepen. Het meeste vertrouwen hebben Nederlanders in accountants, gevolgd door advocaten en notarissen.

Alle onderzochte beroepsgroepen hebben een negatieve vertrouwensscore. Dit betekent dat er meer Nederlanders zijn die weinig of geen vertrouwen hebben dan Nederlanders die wel alle vertrouwen hebben. Pensioenfondsen komen er samen met woningcorporaties het slechtst vanaf; in deze beroepsgroepen geeft 58 procent van de ondervraagden aan weinig tot geen vertrouwen te hebben in leidinggevenden en bestuurders. Daarna volgen banken (53 procent) en verzekeraars (52 procent). Zorgverzekeraars, advocaten & notarissen en accountants komen er het beste vanaf, waarbij het vertrouwen in de laatstgenoemde beroepsgroep relatief het hoogst is. Slechts een kwart van de Nederlanders geeft aan weinig tot geen vertrouwen in accountants te hebben. 



Gebrek aan vertrouwen door zelfverrijking, beloning en producten

Als belangrijkste redenen voor het gebrek aan vertrouwen geven Nederlanders aan dat bestuurders en leidinggevenden vooral bezig zijn met persoonlijk gewin. Daarnaast zijn zij niet te spreken over de hoge salarissen en buitensporige bonussen van bestuurders en leidinggevenden. Ook worden risicovolle producten, woekerpolissen en fondsen met ‘foute investeringen’ als reden gegeven voor het tanende vertrouwen. 

Herstel van vertrouwen nog niet te laat
Uit het onderzoek blijkt dat kennis, vaardigheden en ervaring van bestuurders en leidinggevenden in de financiële sector voor de meeste Nederlanders niet ter discussie staan. Mensen zetten met name vraagtekens bij de integriteit, betrouwbaarheid en eerlijkheid en betwijfelen of het klantbelang voorop staat. 

Transparantie tot op zekere hoogte

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is om het gebrek aan vertrouwen te herstellen. Willem Brethouwer van MarketResponse: ‘Een focus op waardevol klantcontact en meer transparantie lijken de kern van de oplossing. Dit houdt onder andere in dat instanties hun fouten openlijk toegeven maar ook dat zij aantoonbaar kunnen maken hoe fouten nu en in de toekomst worden voorkomen.’ Daarin schuilt wel een gevaar, stelt Brethouwer: "Organisaties moeten oppassen niet té transparant te worden. Een overdosis aan niet controleerbare informatie kan bij consumenten leiden tot argwaan of teleurstelling," aldus Brethouwer. 

Het onderzoek

MarketResponse voerde dit onderzoek online uit onder een representatieve steekproef van 1.200 volwassen Nederlanders. De vertrouwensindex is berekend door het percentage burgers dat geen of weinig vertrouwen heeft in de betreffende beroepsgroep af te trekken van het percentage burgers dat alle vertrouwen heeft.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe leiders: verantwoordelijkheid nemen, is vertrouwen geven
 Vertrouwen behouden in tijden van crisis
 Wantrouwen in goede bedoelingen bedrijfsleven groeit
 Vertrouwen in kwaliteit banken is weg
 
 
reacties
 
H.A.  |   | 
30-05-2013
 | 
10:15 uur
Uit de conclusie van dit verhaal blijkt dus dat het gaat over vertrouwen. Dat is dat de werkelijkheid klopt met het gedrag (intenties en voorgespiegelde resultaten) van de organisaties.
Organisaties liegen. Ook al is het aantoonbaar, is er niemand die verantwoordelijkheid neemt. Omdat de bestuurders liegen en niet gecharmeerd zijn van transparantie. En idem ditto de medewerkers die dergelijke bestuurders dienen. Voor een beetje geld doen mensen alles (cognitieve dissonantie).
Niets is wat het lijkt. Werkende mensen waren ooit verplicht om deel te nemen aan pensioenbedrijven. De overheid heeft al eerder grote happen geld uit de fondsen genomen en nu betalen de fondsen steeds minder uit. Heel eufemistisch laat het ABP weten dat er aanzienlijke kans is dat er weer gekort gaat worden! Grote monden. Weinig realisme, want in hun ogen was dit nooit mogelijkheid.
Zeiden ze!
Hoe komt dit nou?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10