zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor een leven met minder stress

29 mei 2013 - Een gezin, een baan, een sociaal leven, tijd voor uzelf… Hoe krijgt u dat in hemelsnaam georganiseerd en in balans? Er is hoop, zeker voor wie het ‘slim’ aanpakt: maak het haalbaar, introduceer een aantal ‘goede gewoontes’ in uw leven, organiseer uzelf. Zo creëert u binnen de kortste keren een leven met minder stress en ballast, meer evenwicht en vooral met meer tijd voor de leuke dingen van het leven.

De tien slimme tips van professional organizer en personal coach Sara Van Wesenbeeck helpen u alvast op weg. 6Minutes.be zette ze op een rij.



1. Begin meteen, nu
Met klagen, morren en discussiëren krijgt u uw work life-balans niet in evenwicht. Vat de koe dus bij de horens en ga meteen aan de slag. Het is de eerste stap op weg naar verandering - in dit geval naar minder ballast, minder stress, een eenvoudiger en gelukkiger leven. 

2. Organiseer uzelf

Introduceer enkele ‘goede gewoontes’ en routines in uw leven en werk. Met slechts enkele van die goede gewoontes maakt u meteen het verschil. Ze maken uw leven een stuk makkelijker en leuker. Integreer die gewoontes onder meer op de drukke momenten van de dag, bereid in de ochtend uw avond al voor, leg uw kleren ’s avonds klaar, dek de ontbijttafel… 

3. Plan wat meer
Bij het runnen van een gezin is het verstandig om te plannen. Op uw werk vindt u het wellicht de normaalste zaak van de wereld dat u een agenda hebt en een to do-lijst opstelt. Waarom zou het thuis dan overbodig zijn? Ook daar heeft u teamleden, taken te delegeren, acties uit te voeren. Gebruik uw agenda, maak een to do-lijst, op het werk én thuis. Zo krijgt u grip op uw tijd, kunt u duidelijke afspraken maken en staat u niet steeds voor verrassingen. 

4. Leg de lat wat minder hoog

Bent u ook zo iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet: huishouden, kinderen, partner, baan, sociaal leven? Vermoedelijk heeft u al tot uw eigen schade en schande moeten vaststellen dat u daar nu eenmaal niet altijd aan kunt voldoen. De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog, voor uzelf én uw huisgenoten. Laat los en ervaar meer (innerlijke) rust en meer tijd. 

5. Maak keuzes

‘Keuzes maken’, het lijkt heel vanzelfsprekend. Toch hebben heel wat mensen het er moeilijk mee, want we ‘moeten’ toch zoveel. Vraag uzelf af of de wereld zal vergaan als u prioriteiten stelt of een selectie maakt in uw taken en to do’s? ‘Less is more’ is een slim adagio voor wie op zoek is naar een betere work life-balans. 

6. Delegeer

Komen àlle taken op uw schouders terecht? Hoe komt dat? Vindt u misschien dat u alles het best zelf kunt doen omdat het dan sneller en beter gaat? Gooi het roer om en delegeer! Aarzel niet om taken uit handen te geven: aan huisgenoten, een schoonmaakhulp, collega’s. Anderen doen het misschien anders dan u zou doen, maar de taken worden wel gedaan en zo komt er voor u heel wat tijd vrij. 

7. Stop met multitasken

Doet u ook honderd dingen tegelijk maar gaat niets echt goed omdat u uw aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent? Of begint u steeds aan nieuwe dingen voor de vorige afgerond zijn? Maak ook hier een slimme afspraak met uzelf: doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en begin dan pas aan iets nieuws. U krijgt meer voor elkaar dan u ooit voor mogelijk hield en de rust, tijd en voldoening die u hiervoor in de plaats krijgt, zijn van onschatbare waarde. 

8. Geef uw spullen een vaste plek

Loopt u de hele dag te zoeken naar uw spullen? Of hebt u het gevoel dat ‘spullen verplaatsen’ een fulltime job geworden is? Tijdverspilling en zonde! Geef al uw spullen voortaan een vaste plaats en –niet vergeten – leg ze na gebruik altijd meteen terug op die plaats. Zo hoeft u nooit meer te zoeken en wint u zeeën van tijd. 

9. Maak tijd voor uzelf

In uw drukke leven is het niet altijd makkelijk om tijd te maken voor uzelf. Sporten, een hobby, een avondje uit met uw partner… die dingen schieten er het eerst bij in. Toch is me-time belangrijk. Even uw zinnen verzetten, nieuwe energie opdoen, de batterij opladen om er dan weer tegenaan te gaan, daar wordt iedereen beter van. Noteer ook uw me-time systematisch in uw agenda en beschouw deze ‘afspraak met uzelf’ als even belangrijk als een afspraak met uw baas of met een klant. 

10. Relativeer en aanvaard

Relativeer, behoud uw gevoel voor humor, blijf glimlachen. Als er ondanks al uw voorbereidingen en acties toch iets ‘misgaat’, laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hogere werkdruk en meer stress, maar ook meer tevredenheid
 Zeven argumenten om langdurig hoge werkdruk te voorkomen
 Piekeren: een veel voorkomende klacht bij stress en burn-out
 Voorkom dat stress u voortijdig oud maakt
 
 
reacties
 
Corinne Bloemhard  |   | 
29-05-2013
 | 
11:03 uur
Bruikbare tips voor een betere balans werk /prive! Nog eentje erbij: uw gedachten zijn van invloed op hoe u tegen een situatie aankijkt. Kijk er eens anders naar, denk er eens anders over. Zo wordt de file een moment om het werk van u af laten te laten glijden en “leeg” thuis te komen. En een lastig feedbackgesprek wordt een gesprek waarin u meer begrip voor elkaar krijgt en prettiger samenwerkt. Corinne Bloemhard
onno nieveen  |   | 
6-06-2013
 | 
13:10 uur
allemaal waar, maar zijn alleen cognitieve acties met wat impact op emotionele niveau. De bron van stress is het reptielenbrein, waar onze instinctieve (overlevings) reacties vandaan komen (fight, flight, freeze). Ontstressen begint daar: met uurtje yoga per dag gedurende 5 jaar of met 3 maanden 3 min luisteren naar speciale mp3's. Uitgetest in oorlogsgebieden (10.000+ mensen) waar stress een tandje hoger ligt: het werkt! HG ir. Onno Nieveen

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10