27 mei 2013 -
90 procent van alle medewerkers werkzaam in het MKB vindt e-mail een zege. Dit blijkt uit recent Brits onderzoek, uitgevoerd door Opinion Matters in opdracht van GFI SoftwareTM. Het onderzoek laat zien dat medewerkers e-mail gebruiken als hun primaire vorm van communicatie, zowel tijdens als buiten normale werkuren. Er kan dus veel inzicht verkregen worden uit deze vorm van communicatie.
De conventionele werkdag van negen tot vijf is echt verleden tijd. Het onderzoek, uitgevoerd onder 500 Britse medewerkers uit het MKB, laat zien dat medewerkers ook in hun vrije tijd hun zakelijke e-mails checken. Het feit dat e-mail overal toegankelijk is, mede door de komst van smartphones en tablets, helpt hier duidelijk aan mee.
Zakelijke e-mail
Driekwart van de respondenten (74,6 procent) geeft aan zakelijke e-mails ook te checken tijdens het weekend. 44 procent bekijkt zakelijke e-mails ook na 23:00 uur en iets meer dan de helft (53,7 procent) houdt zakelijke e-mails bij tijdens vakanties. Nog opmerkelijker is dat 7,5 procent van de respondenten e-mails checkt tijdens schoolevenementen van hun kind. Tien procent doet dit tijdens een bruiloft en zes procent van de respondenten geeft toe dat hij zakelijke e-mails heeft bekeken terwijl zijn partner aan het bevallen was.
Populaire manier van communiceren
Ondanks het toenemende gebruik van chat- en sms-diensten heeft e-mail de voorkeur als het gaat om bedrijfscommunicatie. Bijna de helft van alle respondenten (48,8 procent) verkiest e-mail boven alle andere vormen van communicatie op het werk. Een kwart (25 procent) heeft de voorkeur voor een persoonlijk gesprek en 23,6 procent pakt het liefst de telefoon. Slechts 2,6 procent gebruikt de chatdienst het liefst.
Database voor informatie
Veel medewerkers gebruiken e-mail voor meer dan slechts communiceren. De helft van de respondenten (49,2 procent) gebruikt e-mail als database voor informatie. 66 procent van de respondenten slaat e-mails op in mappen en 31,4 procent archiveert e-mails. Daarentegen gebruikt slechts zestien procent van de respondenten e-mail als een Business Intelligence-tool. Dit getuigt van een gemiste kans als het gaat om het benutten van waardevolle informatie.
Het lijkt elke keer slechts een paar minuten werk je mail checken, maar als je al die keren dat je je mail buiten werktijd checkt bij elkaar op telt...De tijd dat werknemers alleen tussen 9-5 beschikbaar zijn is inderdaad voorbij!
Werken 2.0 inderdaad. Ik betrap mijzelf er ook vaak genoeg op dat ik tijdens bijvoorbeeld reclames op TV even mijn e-mail sorteer en daarbij ook mijn werkmail doorspit.