24 mei 2013 -
Nederlandse bedrijven lopen voorop in de acceptatie van Unified Communication & Collaboration-technologie (UCC). Zo is de adoptie van IP-telefonie in ons land 84 procent. Wereldwijd is het gemiddelde 75 procent. Ook verloopt de adoptie van videoconferencing sneller dan gemiddeld. Overigens is op dit gebied nu een stabilisatie gaande en zal ons land in de komende twaalf maanden uitkomen op het wereldwijde gemiddelde.
Dit zijn enkele uitkomsten van het Dimension Data 2013 Global UCC Report dat onlangs is gepubliceerd. Voor het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ovum in opdracht van Dimension Data, zijn meer dan 1.320 ICT-managers bij bedrijven ondervraagd en 1.390 werknemers in een groot aantal sectoren in achttien landen, waaronder Nederland.
Minder gebruik consumentenapplicaties en zakelijke ‘social software’ in bedrijfsleven
Voor wat betreft prioriteitsstelling van UCC-applicaties, loopt Nederland in de pas met de rest van de wereld. Op dit moment zijn IP-telefonie en instant messaging de populairste UCC-applicaties in ons land; IP-telefonie is bij Nederlandse ondernemingen populairder dan bij internationale bedrijven. Nederlandse bedrijven zien in vergelijking met die in andere landen minder heil in consumentenapplicaties als Skype, Twitter en Facebook..De penetratie van deze toepassingen is 37 procent in ons land tegen 53 procent wereldwijd. Dit niveau zal wereldwijd met vijftien procent toenemen, terwijl in Nederland een groei van vijf procent wordt verwacht. Zakelijke ‘social software’ (zoals Yammer en WebEx Social) is bij 21 procent van de respondenten in gebruik. Wereldwijd is dat 27 procent. Slechts acht procent van de Nederlandse bedrijven heeft het plan om in de komende twaalf maanden hierin te investeren. Wereldwijd is dat twintig procent.
Enterprise Mobility en BYOD
Aangezien medewerkers hun eigen mobiele devices mee naar de werkplek nemen en gebruiken, moeten bedrijven investeren in systemen en oplossingen om deze devices te ondersteunen en te beveiligen. Slechts achttien procent van de Nederlandse organisaties geeft aan dat het smartphones en tablets van medewerkers zelf ondersteunt. Wereldwijd is dit 27 procent. 45 procent geeft aan support te bieden aan mobiele devices die na officiële goedkeuring binnen de organisatie worden gebruikt. Iets minder dan een derde van de respondenten geeft aan helemaal geen BYOD te zullen ondersteunen.
"Er ligt een kans voor het Nederlandse bedrijfsleven om beter gebruik te gaan maken van de mobiele devices die medewerkers nu al meebrengen om mee te werken. Dit bevordert de adoptie van mobiele UCC, terwijl dit tegelijkertijd in lijn gebracht kan worden met de richtlijnen voor bedrijfsbeveiliging," zegt Wouter Bakker, Line of Business Manager Unified Communications bij Dimension Data.
Mobiele UCC
Verder is er, net als in andere landen, in Nederland een grote belangstelling voor het mobiel maken van UCC. Iets meer dan een derde van de Nederlandse respondenten is van plan om te investeren in mobiele UCC. Investeren in vaste oplossingen voor UCC staat ook op het programma van bedrijven. Circa 40 procent van de grote bedrijven heeft het voornemen om de komende twaalf tot vijftien maanden te investeren in bijvoorbeeld unified messaging, presence en softphones.
"In alle economische sectoren moet meer gebeuren met minder middelen. Tegelijkertijd vereisen moderne bedrijfsprocessen steeds meer communicatie. UCC-oplossingen spelen daarop in en dragen bij aan hogere productiviteit, lagere kosten en minder CO2-uitstoot," zegt Bakker. "De resultaten van het onderzoek geven aan dat Nederland op verschillende gebieden vooroploopt. Het is nu de uitdaging voor organisaties in ons land om deze voorsprong vast te houden en uit te bouwen."