23 mei 2013 -
82 procent van de Nederlandse marketeers zegt dat mobile de toekomst is. Ook de budgetten voor mobile laten een groei zien. Toch denkt slechts vier procent van de opdrachtgevers mobile first wanneer het gaat om de businessstrategie. Ook zijn er anno 2013 maar weinig opdrachtgevers mobile ready.
Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: Mobile mysteries ontrafeld’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.
Mobile is de toekomst
Mobile is de toekomst volgens 82 procent. De marketeer komt vooral tot dit standpunt vanwege de technische ontwikkelingen en het gegeven dat nagenoeg iedereen een mobile device heeft. Maar de marketeers geven ook aan dat het kennisniveau over mobile bij zowel dienstverleners als opdrachtgevers moet worden opgekrikt.
Ook de budgetten voor mobile laten een groei zien. Zo geeft 57 procent van de opdrachtgevers aan dat het budget voor mobile dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2012. Als je aan de dienstverleners vraagt of het budget bij hun opdrachtgevers is gestegen, antwoordt maar liefst 72 procent positief. De dienstverleners schatten in dat voor een jaar verder (2014 ten opzichte van 2013) dit percentage zelfs 89 procent is.
Mobile ready? Nog niet
Op de stelling welke businessstrategie bij de opdrachtgever leidend is, mobile first of web first, geeft de meerderheid aan web first (82 procent). Bij slechts vier procent van de opdrachtgevers is het mobile first. Men focust zich bij de ontwikkeling van een campagne dus in eerste instantie op het web. Ook zijn de opdrachtgevers over het algemeen nog niet mobile ready:
• 66 procent heeft de website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel (bij 36 procent is dit in ontwikkeling);
• 84 procent heeft de e-mailuitingen nog niet geschikt gemaakt voor mobiel (bij 45 procent is dit in ontwikkeling);
• bij 39 procent is de dienstverlening via een app beschikbaar
Dat mobile nog niet ‘top of mind’ is, blijkt ook uit dat de verantwoordelijkheid voor mobile bij de meeste opdrachtgevers niet specifiek bij een mobile specialist is belegd. Bij 7 procent is dit wel het geval.
Daarnaast heeft mobile nog niet echt een plek in de marketingmix. Aan de dienstverleners is namelijk gevraagd welke plek hun opdrachtgevers mobile in de marketingmix op dit moment geven en daar kwam uit dat volgens 87 procent mobile nog maar nauwelijks in de marketingmix zit. Tien procent geeft aan dat mobile even belangrijk is als andere kanalen in de mix en bij drie procent is mobile leidend.
DDMA commissie Mobile
De DM Barometer Special - ‘Mobile mysteries ontrafeld’ is in samenwerking met de DDMA commissie Mobile opgesteld. Deze commissie heeft zichzelf als doel gesteld om de kennis en kunde van dit vakgebied verder te ontwikkelen en verspreiden. De DM Barometer is één van de kanalen die zij inzet om het gat tussen het kennisniveau bij marketeers en wat er mogelijk is te verkleinen. De commissieleden reageerden als volgt op de resultaten van het onderzoek:
Bülent Polat, director digital strategy & innovation bij De Lotto: "Het is best bijzonder. Aan de ene kant zegt men ‘mobile is de toekomst’, maar aan de andere kant is het nog geen onderdeel van de bedrijfsstrategie. Het leeft wel alleen het gebeurt nog niet. Terwijl alles erop wijst dat de informatiebehoefte van de consument steeds vaker primair begint bij zijn mobieltje."
Jeroen Verschoor, CTO en online marketeer bij CloseContact, geeft aan dat mobile bij een groot deel van hun klanten nog niet genoeg leeft. "Wij wijzen onze klanten op de mogelijkheden en leggen vervolgens uit dat mobile werkt en converteert. Men wil eerst zien en ervaren wat bijvoorbeeld responsive design inhoudt voordat men hiermee aan de slag wil gaan."
Het volledige rapport en bijbehorende infographic is te downloaden via de DDMA Kennisbank.