21 mei 2013 -
De wereldwijde vraag naar zakenreizen groeit traag maar gestaag. Dat stelt Advito in een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast voor 2013.Terwijl de vraag in de meeste regio’s stijgt, neemt die in de Verenigde Staten wat af. Dit komt door de strenge bezuinigingsmaatregelen van de overheid, zo schrijft Zakenreis.nl.
Voor de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) is het moeilijker om conclusies te trekken: grote bedrijven verminderen het aantal zakenreizen om kosten te besparen, kleinere ondernemingen investeren nu juist meer. Door een langetermijnrelatie aan te gaan met leveranciers kunnen bedrijven de prijzen gedeeltelijk drukken, aldus Advito.
Advito baseert haar voorspellingen op internationale analyses zoals die van het IMF, maar ook op lokale parameters en boekingsgegevens van zusterbedrijf BCD Travel. De Industry Forecast biedt bedrijven een indicatie van het budget dat ze moeten reserveren voor vliegtickets en hotelovernachtingen. Weten of de economie de prijzen in een bepaalde markt doet stijgen of dalen kan goed van pas komen bij de onderhandelingen met leveranciers.
Vliegtickets: Midden-Oosten is de uitzondering
De prijzen voor vervoer blijven langzaam stijgen. Door lokale economische factoren stelt Advito haar verwachtingen in sommige regio’s iets naar beneden bij. Grote uitzondering hierop is het Midden-Oosten. Door de strategische ligging wordt de regio steeds belangrijker als hub voor vluchten naar Azië. Advito verwacht bijna een verdubbeling in de prijsstijging: van vijf naar negen procent.
Hotels: onderhandelen werkt
De hotelprijzen blijven eveneens gestaag stijgen, hoewel Advito ook hier de verwachtingen naar beneden heeft bijgesteld: van acht naar vijf procent. Het advies van Advito is om te blijven onderhandelen. Sommige hotels verhogen niet alleen de kamerprijs, maar rekenen ook extra’s als ontbijt of Wi-Fi door. Onderhandelen loont echter: alle prijsstijgingen vermijden is onmogelijk, maar de meeste hotels gaan bij hun offertes uit van een tegenbod. "Er is vorig jaar meer dan ooit onderhandeld. Maar liefst 90 procent van de inkopers van hotelkamers ging de discussie aan om te besparen op hotelprijzen," zegt Jeroen Hurkmans, vicepresident EMEA/APAC bij Advito. "Dit geeft aan dat het gat tussen wat de hotels willen ontvangen en wat hun klanten willen betalen nog steeds heel groot is. Ons advies : blijf scherp op de prijs en onderhandel met uw preferred suppliers. Langetermijnrelaties aangaan loont uiteraard ook. Bedrijven halen meer uit kleinere besparingen op lange termijn dan uit een éénmalige grote besparing."
Bron:Zakenreis.nl