Data Driven Marketing essentieel voor zakelijk succes
21 mei 2013 -
Gemiddeld gebruiken Europese marketeers meer dan zeven verschillende kanalen, van social tot print en van search tot TV. Ruim een kwart van de marketeers (26 procent) werkt via meer dan tien kanalen aan de customer experience. Dat is een van de conclusies uit Europees marketingonderzoek van Teradata getiteld ‘the Marketers’ Technology Atlas’.
Van de top tien kanalen waarin Europese marketeers investeren, zijn er zeven digitaal. Hierin wordt meer geïnvesteerd dan in de meer ‘traditionele’ kanalen, zoals call centers, Point of Sale campagnes en events.
Data en succes
Verder bleek dat er een duidelijke samenhang is tussen marketingbeslissingen die gebaseerd zijn op data en het succes van overall campagnes. Datagerichte marketeers zijn twee keer zo positief als hun collega’s die moeite hebben met data analyse.
"Deze bevindingen duiden duidelijk op een paradigmaverschuiving in de manier waarop marketeers in Europa denken en budgetteren," zei Volker Wiewer, vice president Teradata eCircle. "Data driven marketing verandert alles. Veel marketeers hebben al een start gemaakt, waarbij retail en financiële dienstverlening voorop lopen."
Over het onderzoek
Het net afgeronde onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 1.000 marketing professionals, variërend van CMO’s en key beslissers tot marketing managers en technologiegebruikers, vanuit de negen belangrijkste sectoren in achttien landen, om uitdagingen en trends in de toepassing van data driven marketing bij Europese bedrijven boven tafel te krijgen. Het onderzoek, dat officieel gepubliceerd wordt in juni, werd uitgevoerd door de Technische Universiteit van München en de University of Applied Management, in samenwerking met Teradata eCircle.