15 mei 2013 -
In 2012 verbeterde het merendeel (65 procent) van de AEX-bedrijven de prestaties ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit het meest recente High Performance Business (HPB) onderzoek van Accenture. Hoewel AEX-bedrijven nog steeds onder het gemiddelde van hun internationale concurrenten presteren, is daarmee voor het eerst sinds 2008 een verbetering in de prestaties te zien.
Het herstel is toe te schrijven aan verbeterde prestaties in 2012 en een sterkere positionering voor de toekomst.
Huidige en toekomstige prestaties
In het HPB onderzoek zijn de prestaties van AEX-bedrijven vergeleken met die van hun internationale concurrenten. Om de prestaties in kaart te brengen is gekeken naar prestatie-indicatoren die de huidige prestaties meten: creatie van aandeelhouderswaarde, winstgevendheid, omzetgroei en de consistentie van deze prestaties. Daarnaast is gekeken naar de prestatie-indicatoren die de toekomstige positionering aangeven: marktverwachting, marktdifferentiatie, positie in opkomende markten en het vermogen om kapitaal aan te trekken.
Sterke omzetgroei
Een relatief sterke omzetgroei in 2012 is de belangrijkste drijver voor de verbeterde prestaties van de AEX-bedrijven. Op de lange termijn blijft de omzetgroei van de AEX-bedrijven nog steeds achter, maar in 2012 onderscheiden de organisaties zich van de internationale concurrentie. De gemiddelde omzetgroei steeg van 1,7 procent in 2011 tot 6,5 procent in 2012, terwijl de internationale concurrenten de omzetgroei juist zagen dalen van 12,4 procent naar 5,4 procent.
Lichtgroene waas van herstel
"De AEX-bedrijven presteren al sinds de crisis onder gemiddeld op zowel huidige prestaties als toekomstige positionering. Maar recente resultaten zorgen nu voor hogere verwachtingen van investeerders. En dat creëert een goede uitgangspositie voor de toekomst," aldus Sander van Ginkel, managing director strategie van Accenture Nederland. "Ze gaan vooruit, maar zijn er nog niet. Je zou kunnen zeggen dat er een lichtgroene waas van herstel zichtbaar is".
Gestegen aandeelhouderswaarde
Naast de omzetgroei steeg ook de aandeelhouderswaarde van de AEX bedrijven aanzienlijk. Deze nam in 2012 toe met 22,6 procent, tegen een daling van 20,4 procent in 2011. Deze stijging is voor een groot deel toe te schrijven aan hogere verwachtingen van investeerders. De omzet- en winstcijfers onderbouwen de hogere aandeelhouderswaarde slechts ten dele. "Hiermee neemt de druk voor de AEX-bedrijven toe om de verwachte prestatieverbetering daadwerkelijk te realiseren," aldus Van Ginkel.
High Performance Business
Unilever en ASML, bevinden zich in de top binnen hun eigen industrie. ASML kenmerkte zich al langer als een High Performance Business, en nu nestelt ook Unilever zich in de kopgroep. Unilever dankt haar goede score aan bovengemiddelde omzet en winstcijfers en aan de sterke positie in opkomende markten. Heineken komt als één van de grootste stijgers uit het onderzoek naar voren. Met de overname van Asia Pacific Breweries versterkte de bierbrouwer haar positionering in opkomende markten aanzienlijk.
De best presterende bedrijven uit het High Performance Business (HPB) onderzoek bevinden zich voornamelijk in opkomend Azië, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika, Australië en Nieuw Zeeland. De bedrijven uit deze landen lijken te profiteren van hun sterk groeiende thuismarkten. Bedrijven uit ontwikkeld Azië en Europa presteren beduidend minder. Voornamelijk ondernemingen uit Japan, Spanje, Italië en Finland blijven achter bij de concurrentie.