Anders samenwerken in een snel veranderende wereld
15 mei 2013 -
Nieuwe, branchevreemde aanbieders zoals WhatsApp, Skype of Spotify komen met disruptive business modellen waarop de marktleiders geen antwoord hebben. WhatsApp is volgens Vodafone zo populair geworden mede doordat de industrie sms niet geïnnoveerd heeft. Dat vertelt Rob Shuter, CEO van Vodafone, in een interview. De markt is continu in beweging; veranderingen gaan steeds sneller, soms exponentieel.
Uit onderzoek van MarketConcern Van Spaendonck blijkt dat een nieuwe manier van leiden en samenwerken noodzakelijk is om resultaat en verandervermogen van organisaties te vergroten.
Anders samenwerken
MarketConcern Van Spaendonck heeft het afgelopen jaar uitgebreid internationaal literatuuronderzoek gedaan naar de factoren die het verandervermogen van organisaties bepalen. Gezonde organisaties zijn zeer duidelijk over het doel van de organisatie, zodat medewerkers ook adequaat naar de markt kunnen luisteren. Organisaties kunnen goede mensen aan zich binden als ze een helder perspectief hebben en willen bijdragen aan een betere wereld. Een tweede succesfactor is dat elke medewerker beschikt over regelruimte om de afstemming tussen de eigen ambities en de organisatiedoelen te optimaliseren. Wanneer iedere medewerker bewust bezig is met de eigen groei en ontwikkeling ziet als het werk van iedereen, altijd en overal dan is de groei van de mensen de groei van organisatie. Topbedrijven nodigen hun mensen uit hun creativiteit, talent en passie optimaal in te zetten en zij kunnen op deze wijze continu anticiperen op veranderingen.
Verbinding cruciaal
Tenslotte is verbinding tussen collega's de sleutel om als organisatie op een inspirerende wijze de gewenste doelstellingen te realiseren en om mee te bewegen met de veranderingen in de markt. Wanneer mensen met elkaar verbonden zijn, gaan ze authentiek met elkaar in gesprek over de dingen waar het binnen de organisatie echt om gaat. In de praktijk gebeurt dit vaak niet, omdat mensen het moeilijk vinden om zich kwetsbaar op te stellen of een conflict aan te gaan. Door de scherpte niet op te zoeken blijft iedereen werken met zijn eigen betekenissen en doen wat hem persoonlijk goeddunkt. Hierdoor ontstaat geen verbinding en wordt een voedingsbodem gecreëerd voor misverstand, wantrouwen en politiek gedrag.
De resultaten van dit onderzoek zijn vastgelegd in het boek 'Principes van hartelijk organiseren'. Dat kan gratis aangevraagd worden op www.goedbezig.nu.
Het begint bij de vraag: waarom zijn wij er als organisatie? Terug naar de why van Sinek. Klinkt als een open deur, maar heb jij het antwoord paraat en helder? Vervolgens: wat is de verbinding tussen jouw perspectief op de wereld en de plek die jouw organisatie daarin kan hebben, en de betekenis daarvan voor mensen? Ja, zo algemeen, voor mensen. Want in de betekenis economie vinden we elkaar vooral, en verschillen we niet zoveel. Allemaal willen we minder honger en eenzaamheid, meer gezondheid en veiligheid. Wat kan jouw organisatie daarin betekenen?
Van de relevantie van jouw organisatie voor de samenleving, naar afstemming tussen organisatiedoelen en eigen ambities van medewerkers, is niet zo’n grote stap. Voorwaarde is de drijfveren van de medewerker als uitgangspunt te nemen, en dan te luisteren naar jullie gedeelde bovenliggende passie en betrokkenheid. Vraag medewerkers wat zij willen doen of leren om dichterbij het gezamenlijke doel te komen. Geef daarvoor ruimte en wees helder in grenzen en concreet in verwachtingen. Fantastisch toch, als je werkgever je in staat stelt door persoonlijke groei iets bij te dragen aan een betere wereld, waar jullie samen aan werken?
Waar het binnen de organisatie om gaat is nu logisch verbonden met de toegevoegde waarde die de organisatie biedt aan de samenleving en het verschil dat de medewerker daarin kan maken. Op inspiratie zit geen limiet, integendeel. Richt organisatie en processen zo in dat mensen samen het succes van de organisatie kunnen vergroten. Daardoor ontstaan verbindingen tussen mensen, waarbij het gaat om zaken binnen en buiten de organisatie waar het echt om gaat.