14 mei 2013 -
Emoties op het werk. Wat moet u er mee?! Al die verschillende emoties bij uw medewerkers zijn niet altijd makkelijk. Op emoties heeft u immers weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op de werkzaamheden. Dat stelt Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl.
Voorbeeld 1: U wordt gebeld of u naar de afdeling wilt komen omdat Marieke huilend op de werkvloer staat. Dat is al de tweede keer deze maand. Marieke loopt op haar tenen, ze is erg emotioneel. Bij een klein akkefietje op de afdeling barst ze al in huilen uit. U vraagt uzelf af wat u met deze situatie aan moet…
Voorbeeld 2: Bart is boos. Hij gaat samenwerken met Klaas in het nieuwe project, maar eigenlijk kunnen Bart en Klaar helemaal niet samen door één deur. Bart is al verschillende keren bij u geweest om hierover te klagen. U spreekt hem aan op zijn verantwoordelijkheid: ‘Jullie hoeven geen vrienden te worden, maar jullie zijn wél collega’s, dus ik verwacht enige professionaliteit van jullie op de werkvloer’ Maar Bart blijft drammen…
Managen van emoties
Het is niet gemakkelijk om als manager met al die verschillende emoties om te moeten gaan. Soms begrijpt u de emoties van een ander niet, of u ziet het probleem niet. Wellicht denkt u wel eens: ‘Ik heb toch met volwassenen te maken, die moeten zelf hun boontjes kunnen doppen. Wat heeft werk met al die persoonlijke gevoelens te maken?’
Al dat ‘sentiment’ kost u veel tijd en energie. Hier heeft u niet voor gekozen. U bent immers bezig met het runnen van de afdeling en als u zich bezig moet gaan houden met emoties, heeft u minder tijd voor uw eigen werk.
Veel managers vinden dan ook dat emoties niet op het werk horen. Emoties worden vaak als lastig en ongewenst bestempeld. Negatieve emoties bij een enkele medewerker kan de sfeer op de gehele afdeling behoorlijk verpesten. De stelregel is dan ook vaak: Emoties houdt men thuis, op het werk blijft het zakelijk.
Emoties en mens-zijn
Houd er echter rekening mee dat een mens zijn emoties nooit geheel kan uitschakelen. Emoties zijn een onderdeel van het mens-zijn. Dit kan niet ontkend of genegeerd worden. Men kan proberen om emoties te negeren of weg te drukken, maar als er echt iets mis is, komen ze terug en blijven ze de persoon lastig vallen. Emoties hebben zelfs een belangrijke functie. Ze bepalen immers hoe een mens het werk en de werksituatie beleeft. Emoties en gevoelens zijn een graadmeter voor hoe een medewerker in het werk staat. Bovendien kan er veel afgelezen worden aan emoties.
Zie emoties als persoonlijke signalen, immers:
• • Emoties laten zien of een persoon ‘hart voor de zaak’ heeft. Ze geven aan hoe het werk beleefd wordt.
• • Emoties geven aan of iets positief of negatief ervaren wordt.
• • Emoties zeggen iets over de inspiratie en motivatie van de medewerker.
• • Emoties zeggen iets over de actiebereidheid en inzet van de medewerker.
• • Emoties geven aan hoe weerbaar en veerkrachtig de medewerker is.
• • Emoties zeggen iets over de werksfeer op de afdeling, de onderlinge samenwerking en interne verhoudingen.
• • Emoties geven aan of de medewerker werkdruk ervaart, gestrest is en of er dus een risico is op verzuim.
Belangrijke graadmeters
Kort samengevat, emoties zijn persoonlijke signalen en tevens belangrijke graadmeters. U kunt zich er als manager uw voordeel mee doen, onder andere het voorkomen van verzuim, door het leren lezen van deze emoties. U kunt als manager negatieve emoties bespreken, omzetten en sturen. Dat heeft een positief effect op uw afdeling, de werksfeer, de financiën, de bedrijfsresultaten én de hoogte van het verzuim.
Vraag het gratis e-boek ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aan op www.ligtpunt.nl.