zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om draagvlak voor talentmanagement te creëren

14 mei 2013 - Aan ambities op het gebied van talentmanagement is er in veel organisaties geen gebrek. Voor veel HR-managers is het echter een uitdaging om aandacht voor talentmanagement structureel in de organisatie te verankeren. Hoe krijgt u commitment van de lijn en het senior management?

Jan Meijning en Ellen Lammers, organisatiepsychologen bij HFM geven zeven tips, geïnspireerd door Stephen Covey’s ‘Seven habits of highly effective people’. 



1. Wees proactief
Wacht niet totdat hulpvragen u bereiken maar neem zelf het voortouw. Ga proactief het gesprek aan met uw interne stakeholders: hoe kunt u hen helpen om hun teams beter te laten functioneren of meer omzet te behalen? Laat hen zelf zien en ervaren hoe informatie over de talenten van mensen helpt om hun doelen te bereiken. Bijvoorbeeld omdat het mogelijk wordt om toekomstige toppers al aan de poort te herkennen. Of omdat het makkelijker wordt voor leidinggevenden om te sturen op houding en gedrag.

2. Begin met het einddoel voor ogen
Creëer focus in wat u wilt bereiken. Bij een veelomvattende strategie als ‘talentmanagement’ is de verleiding groot om uitgebreide plannen te schrijven – hoe zinnig ook, daar krijgt u op korte termijn waarschijnlijk niet de handen voor op elkaar. Houd zelf het grotere geheel voor ogen en kies daarbinnen een aantal concrete en haalbare doelstellingen. Bijvoorbeeld: Over twee maanden weten we precies welke competenties zorgen voor succes in deze verkoopfunctie en selecteren we op deze competenties.

3. First things first
Aansluitend op de vorige tip: probeer niet de hele wereld in één keer te veranderen. Begin klein. Zoek intern de stakeholders op die u het makkelijkst meekrijgt. Zet een eerste stap, toon de toegevoegde waarde daarvan aan en deel die met de rest van de organisatie. Begin bijvoorbeeld met het aanscherpen van uw selectie voor een specifieke functie, door een eenduidig profiel met de lijn af te spreken en te testen in hoeverre kandidaten aan dat profiel voldoen. Bouw deze werkwijze uit wanneer de lijn zelf de meerwaarde ervan ervaart en de opbrengsten voor iedereen zichtbaar worden (bijvoorbeeld in de vorm van beter functionerende medewerkers of een lager verloop).

4. Denk win/win
Zoek naar manieren van werken die voordeel opleveren voor alle betrokkenen. Als u bijvoorbeeld een assessmentinstrument zoekt om leidinggevenden en recruiters meer houvast te geven bij het voeren van selectiegesprekken, let er dan op dat het assessmentrapport voor alle betrokkenen begrijpelijk en praktisch toepasbaar is. En dat het ook voor kandidaten een herkenbaar beeld oplevert.

5. Probeer eerst anderen te begrijpen voordat u begrepen wilt worden
Verplaats uzelf in anderen om steun te krijgen voor wat u wilt bereiken. Luister naar wat zij belangrijk vinden. Een directeur is bijvoorbeeld vooral bezig met de continuïteit van de organisatie en verwacht een duidelijke business case: waarom gaat ons dit nú meer opleveren? Een lijnmanager heeft vaak al een overvolle agenda en zal denken: ‘Meer werk? Alsjeblieft niet!’ Vertaal uw plannen naar opbrengsten voor alle relevante stakeholders. Overtuig uw directeur met een heldere business case. Laat een lijnmanager ervaren hoe u hem of haar het leven makkelijker gaat maken.

6. Zoek de synergie op
Uw interne stakeholders kunnen enthousiast reageren op wat u voorstelt. Of juist niet. Maar als u aanvankelijk nul op het request krijgt, wil dat niet zeggen dat uw plan een jaar in de kast moet verdwijnen. Combineer de voorgaande tips om tot een alternatieve oplossing te komen. Onderzoek waar de echte ‘pijn’ zit van de business. Luister open naar wat uw stakeholders belangrijk vinden, denk win/win en kom met alternatieve voorstellen waarin de juiste opbrengsten voorop staan.

7. Blijf ook uw eigen HR-team ontwikkelen
Covey besluit zijn lijst van zeven eigenschappen met wat hij noemt ‘sharpening the saw’. Door soms de tijd te nemen om aan onze eigen effectiviteit te werken, krijgen we de rest van de tijd veel meer voor elkaar. HR is gewend om vooral naar de rest van de organisatie te kijken als het gaat om talentontwikkeling. Blijf ook oog houden voor de talenten en ontwikkelmogelijkheden van uw eigen team. De ontwikkeling van HR naar strategisch business partner vraagt om andere competenties van uw medewerkers: adviesvaardigheid, overtuigingskracht en commercieel bewustzijn, om er een aantal te noemen. Investeer in de talenten van uw team, zodat u gezamenlijk meer gedaan krijgt in uw organisatie. 

Aan de slag met talentmanagement
Meer praktische tips over talentmanagement leest u in het gratis e-book ‘Aan de slag met talentmanagement’.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR Director ziet investering in talent als kerntaak, vandaag én morgen
 Zes ‘Zichtbare Bestuurders’ voor optimaal talentmanagement
 Strategisch talentmanagement helpt organisaties concurrentie voor te blijven
 Talentmanagement: Panta Rhei en de honingraat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10